Et forslag som straffer uskyldige

Uttalelse fra Nordland Unge Venstre om 20-årsgrense på førekortet for gutter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

ikke skjær alle under en kam, Ellingsen!

Det er jo latterlig at Jan Arild Ellingsen (FRP) tar utgangspunkt i den siste skrytevideoen som ble lagt ut på YouTube, siden man ikke en gang er sikker på om føreren av bilen er gutt eller jente. I tillegg er dette et typisk eksempel på politikere som skjærer hele grupper over en kam, akkurat som FRP har gjort med asylsøkere og innvandrere. Der hele grupper blir diskriminer på grunn av det enkelte personer har gjort.

Vi i Nordland Unge Venstre er klare på at enkeltmennesket bestandig skal være i sentrum, fordi vi baserer oss på hvert enkelt individ. Da blir det galt og straffe hele grupper.

– Du kan si det sånn, dette har vært et tulletema på mange debattskoleringer og hadde det vært 1. april i dag hadde jeg forstått uttalelsen, sier lederen i Nordland Unge Venstre Maria Thørnquist Liljedal.

Det er helt greit at de kommer med forslag for å redde liv, men dette er ikke veien å gå, da det vil straffe et flertall av uskyldige. Det burde kanskje fokuseres mer på holdningskampanjer som går på fart, slik vi har sett med bilbeltekampanjen. Det hjelper veldig lite hvis du krasjer i et tre i 240 km/t. Løsningen ligger ikke i å diskriminere, men å fortsette det flotte holdningsarbeidet som man har gjort med bilbelter. Dette må da på en eller annen måte overføres til en holdningskampanje på fart.

Nordland Unge Venstre
v/ Maria Liljedal, leder