Administrasjonsutvalget avviste totalt røykeforbud

Det var rådmannen som foreslo å innføre totalt røykeforbud i arbeidstiden innen utgangen av 2009. Administrasjonsutvalget avviste enstemmig forslaget tirsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Alle representanter, både de politiske og ansatte, sluttet seg til et forslag med ordlyden; Det innføres inntil videre ikke generelt røykeforbud for ansatte i Stavanger kommune.
-Det var dette som skulle til for å få et enstemmig vedtak. Ordene ‘inntil videre’ betyr ikke at vi vurderer dette på nytt, sier Venstres Helge Solum Larsen, som er nestleder i utvalget.
-Dette måtte avvises. Det ville kun stigmatisert grupper av ansatte. Et slikt røykeforbud kan jo ikke engang håndheves. Da blir det kun markering av negativ holdning. Det bør vi holde oss for gode til som arbeidsgiver, sier Solum Larsen.

Administrasjonsutvalget oversendte forslag om at virksomhetsledere kan vurdere hvor i uteområder og ved publikumsinnganger røyking skal tillates. Utvalget bad også om å få en ordning der røykeavvenningskursene blir gjort kostnadsfrie for den ansatte, uavhengig av kursets resultat. Dette er en endring fra dagens praksis der den ansatte i ettertid kan straffes med kurskostnaden dersom røykefrihet ikke oppnås. Disse forslagene vil nå bli behandlet i kommunes arbeidsmiljøutvalg.

Rådmannen la forslagene fram som en orienteringsak til Administrasjonsutvalget. Dette har fått flere til å reagere. Flere av utvalgsmedlemmene påpekte overfor administrasjonen at denne typen saker skal legges fram gjennom ordinære saker og at arbeidsgiverpolitikken i Stavanger kommune skal avgjøres gjennom vedtak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**