— Slipp miljøtaxier fremst i køen

Taxier med lave utslipp bør få førsterett til å plukke opp passasjerer. Det mener Skedsmo Venstres leder Boye Bjerkholt. Han foreslår at miljøvennlige taxier skal få kjøre foran vanlige drosjer når det er kø for å plukke opp passasjerer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Taxikø

Foto: domaz dk, sxc.hu

— Drosjer er de bilene som kjører mest, og derfor vil miljøgevinsten ved omlegging til mer miljøvennlige biler i denne næringen være meget stor. Men en slik omlegging kommer ikke av seg selv. Det trengs en gulrot som gjør det lønnsomt å investere i en miljøbil, og en slik gulrot kan f.eks. være å la miljøtaxier få komme først i køen, utdyper Bjerkholt.

Ordningen som Bjerkholt foreslår er allerede innført i Stockholm. Der har de miljøvennlige drosjene en egen farge. Så får de kjøre forbi resten når de kommer til en holdeplass med flere biler.

— Effekten har vært umiddelbar. Tiltaket har ført til at det nå ruller flere hundre miljøtaxier i Stockholms gater, og antallet er sterkt økende. Det som skjer i Stockholm nå er at når en drosjeeier skal bytte ut drosjen sin, så er det en miljøtaxi som kjøpes inn, kan Bjerkholt fortelle.

— Vi kan få til det samme her på Romerike, hvis vi bare vil. Gjennomsnittlig levetid for en drosjebil er tre år, så en innfasing av miljødrosjer kan gå veldig raskt. Men det trengs noe som dytter i gang en slik utvikling, og det å la miljøtaxier få snike i køen kan være nettopp den gulroten som trengs, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**