I kommunestyret 18.september ble det vedtatt et forslag fra Molde Kommune om at markedsføringsloven bør endres slik at mottakerne må si Jatakk til reklame i postkassen. Dette er en speilvending i forhold til slik det er idag, hvor man kan reservere seg mot direkte reklame ved en Neitakk-lapp på postkassen. Dette forslaget er positivt fra et miljøperspektiv hvor det vil redusere mengden uønsket reklame til forbrukerne, og redusere transport og papirvolum.
Dog kan det være et problem for frivillige organisasjoner, lag og foreninger som blir sidestilt med private bedrifter i denne sammenheng. De mister da muligheten for å informere om sine aktiviteter i lokalmiljøet. Alternativet er dyr annonsering.
Venstre i Molde ved Olbjørn Kvernberg fikk et enstemming vedtak i Kommunestyret på at dersom Markedsføringsloven endres på dette punktet må frivilligee organisasjoner, lag og foreninger ikke lenger betraktes som næringsdrivende i denne sammenheng.
Frivillige organisasjoner kan få økte kostnader ved endring av markedsføringsloven
Venstre fikk hele kommunestyret med seg i forslaget om at frivillige organisasjoner skal fritas som næringsdrivende ved eventuell endring av markedsføringsloven