Rask bosetting er avgjørende for vellykket integrering

Skal vi lykkes med å integrere de som har flyktet fra hjemlandet og fått opphold i Norge, er det avgjørende å sørge for at oppholdet på mottak blir kortest mulig, skriver Skedsmo Venstres leder Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Boye Bjerkholt

Foto: Venstre

Inkluderings-og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal bosette mer enn 8000 nye flyktninger neste år. Dette er mennesker som etter grundig vurdering har fått innvilget opphold i Norge fordi de har et reelt beskyttelsesbehov. Tallet er høyere enn tidligere forventet, og IMDi har bedt kommune-Norge om å stille opp på en nasjonal dugnad for at de som har fått opphold i Norge fortest mulig skal komme i skole og arbeid. Det er en dugnad som kommunene på Romerike må stille opp i.

Totalt er kommunene på Romerike bedt om å ta imot 320 flyktninger. Skedsmo er blitt bedt om å ta imot 70 av disse. Det er et lite tall for en stor kommune som har alle forutsetninger for å få til en vellykket integrering.

Men sjansene for å faktisk få til en vellykket integrering reduseres for hver dag som går mens folk tråkker rundt i statlige mottak i påvente av at det skal finnes en kommune som vil ta dem imot. Det er nemlig slik at kommune-Norge samlet sett så langt ikke har vært villig til å bosette like mange som staten har gitt opphold. Det skaper et betydelig problem både for enkeltmenneskene som rammes og for storsamfunnet som må betale prisen for mislykket integrering ved neste korsvei.

Ingen er tjent med at folk som ønsker å jobbe og bidra til samfunnet, blir avskåret fra å delta og henvist til å tvinne tommeltotter mens det i Skedsmo og kommune-Norge forøvrig foregår lokale debatter om vi skal ta vår del av ansvaret, eller om vi skal ta 5, 10, eller 35 færre enn det IMDi har bedt oss om å gjøre. Det betyr i så fall 5, 10 eller 35 mennesker som må finne seg i å tvinne tommeltotter en stund til.

Skal vi lykkes med å integrere de som har flyktet fra hjemlandet og fått opphold i Norge, er det avgjørende å sørge for at oppholdet på mottak blir kortest mulig, slik at folk kommer raskt igang med å lære seg norsk og skaffe seg jobb eller utdanning. Den jobben forutsetter at kommunene og staten spiller på lag og at alle kommuner er med og tar sin del av ansvaret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**