– Snarveien kan ikke legges ned!

– Bedre og billigere kollektivtransport er avgjørende for at framtidig transportvekst ikke skal skje med bil. Derfor er det frustrerende å se at kollektivtilbudet for reisende fra Nordhordland og Askøy blir stadig dårligere, sukker Harald Hove, gruppeleder for Venstres fylkestingsgruppe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Harald Hove 1

Den siste utviklingen er at BNR nå har bestemt seg for å legge ned båtruten “Snarveien” har gått i.
– Det vil være uakseptabelt om båtforbindelsen mellom Kleppestø og Nøstet skal bli lagt ned, konstanterer Hove. – Fylkeskommunen må snarest få en ny båt inn i ruten. Båtruten mellom Askøy og Bergen er nødvendig som en avlastning av et veinett som har nok trafikk allerede i dag. Den er et trygt tilbud for den som vil unngå å bli forsinket i rushtrafikken, understreker han.

På lengre sikt ønsker Venstre at Kleppestøterminalen rustes opp, og at hurtigbåten inngår i enhetstaksten som Bergen nå har fått. Et helhetlig reisetilbud til kollektivbrukere er første steg på veien mot et bedre miljø, flere fornøyde brukere og mindre trafikk på veiene.

Også Bergen må ta ansvar for sitt kollektivtilbud. – Nå må også Bergen kommune sørge for at Gratisbussen på nytt begynner i rute, og at den også får Nøstet som stoppested, mener Hove. – Det trasevalget Byrådet ser ut til å foreslå er fullstendig uegnet. Om nødvendig bør Bergen kommune og fylkeskommunen kunne komme fram til enighet om dette, avslutter han.

For ytterligere kommentarer, ring:
Harald Hove – 9964 2370

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**