Interpellasjon i Kommunestyret 1. okober 2008 – Støyforurensning

Støyforurensing er et helse-og miljøproblem.

Verdens Helseorganisasjon (WHO) har definert helse slik: Helse er ikke bare fravær av sykdom og svakhet, men en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære. Støy som oppleves sjenerende vil med utgangspunkt i denne definisjonen være et helseproblem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Les også artikkel i Helgeland Arbeiderblad “Helseplager av EAM”
Det er kjent at beboerne i Åsbyen og Bausteinbergan er sterkt plaget av støy fra industriområdet på Dolstadlandet. Tradisjonelt bagatelliseres støy av dem som ikke selv plages av støyen, men dette burde ikke være Vefsn Kommunes offisielle politikk. Det er derfor viktig at vi får en oppklaring på hvor befolkningen kan henvende seg for å få svar på viktige spørsmål som angår støyforurensningen og konsekvenser for deres helse.
Når en er plaget av støy fra en etablert bedrift, er det bra for alle parter om de berørte går sammen i dialog med den aktuelle bedriften. Miljøvernavdelingen og helseetaten i kommunen er de nærmeste å ta kontakt med, dernest Statens Forurensningstilsyn og Miljøverndepartementet. Vefsn Kommune har i flere år hatt en vakant miljøvernlederstilling og dermed ingen miljøvernavdeling. Det som imidlertid er viktig nå, er at befolkningen får den kommunale bistand en kan forvente når miljøproblemer utvikler seg til helseplager. Kommuneoverlegen burde spille en betydelig rolle i denne saken.

Elkem Aluminium

Foto: Elkem

Miljørettet helsevern er en kommunal oppgave, og publikum skal kunne finne frem til kontaktopplysninger enten ved å lete på kommunens nettside eller ved å ta en telefon til kommunen eller kommuneoverlegen, som tjenesten er underlagt. Seksjon for miljørettet helsevern skal kunne hjelpe med å få målt støyen. De skal også kunne si om denne støyen er innenfor grenseverdiene. Viktig for beboerne i Åsbyen er at det måles både lavfrekvente- og infralyder. Det er også viktig at målingene blir gjort der befolkningen bor. Det er summen av støyforurensningen som er problematisk.
I et folkehelseperspektiv er det viktig at støyplagene tas på alvor. Det er påvist at støy kan gi kortvarige fysiologiske forandringer som er typisk for psykisk stress. Stress kan være en medvirkende årsak til forskjellige helseplager, for eksempel muskelspenninger og muskelsmerter, som er svært vanlige årsaker til sykmelding og uførhet.
På grunn av mangelfull dokumentasjon av sykdom som følge av støy, er det ofte klare meningsforskjeller om betydningen av støyens negative helsevirkninger. Hvordan kan helseeffekter av støy verdsettes? I samfunnsøkonomiske kostnader skiller vi mellom realøkonomiske kostnader og velferdskostnader. Til de realøkonomiske kostnadene regnes forbruk av materielle-, medisinske og administrative ressurser og evt. produksjonstap. Til velferdskostnader regnes tap av livskvalitet, helse og leveår for den som rammes. Samfunnsøkonomiske kostnader relatert til støy kan grupperes på samme måte.
Den rød-grønne regjeringen har laget en «Handlingsplan mot støy 2007-2011» som har som målsetting å redusere støyplagen med 10% innen 2020. Det strategiske målet i denne planen er at støyproblemer forebygges og reduseres slik at hensynet til menneskenes helse og trivsel ivaretas. Vefsn Kommune burde gjøre en innsats slik at regjeringen oppnår sine mål. Målet om 10 prosent reduksjon i støyplager innen 2020 forutsetter en kombinasjon av at det utvikles virkemidler og gjennomføres tiltak både lokalt og nasjonalt.

Spørsmål som ønskes besvart i denne interpellasjonen.
Hvordan vil Vefsn Kommune håndtere støyforurensningen fra industriområdet på Dolstadlandet? Hvem er kommunens kontaktperson i miljøsaker overfør befolkningen? Har Vefsn Kommune kompetanse innen miljørettet helsevern? Når kan kommunen foreta en uavhengig måling av støyforurensningen som høres i Åsbyen og Baustein? Kan ordføreren ta initiativ til et folkemøte med politikerne, Elkem Aluminium og beboerne fra aktuelle områder?

Forslag til vedtak:
Kommunestyret ber administrasjonen om å legge frem sak om støyforurensningen og miljørettet helsevern i Vefsn Kommune samt en lydmåling i Dolstadsjøområde og Åsbyen ved neste kommunestyremøte i november.

Begrunnelse: Lydmålinger ved industriområder og støyens konsekvenser for beboere er viktig for kommunenes og næringslivets planlegging av fremtidige industriområder og utbygginger av eksisterende industrianlegg i Vefsn kommune.

Franziska Wika
Vefsn Venstre Mosjøen, 26.09.2008