-Viktigste faktor for god skole er læreren

– Jeg mener grunnskolen først og fremst må vise elevene gleden ved å tilegne seg kunnskap, sa Venstres Iselin Nybø under bystyrets generaldebatt om Stavangerskolen. – Det er mange faktorer som spiller inn når man skal gjøre en god skole bedre. Men den viktigste enkeltfaktoren er utvilsomt læreren, understreket hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Iselin Nybø

Foto: Vidar Grundetjern

Her er Iselin Nybøs innlegg i bystyret, 22. september:

I Stavanger har vi en god skole. Det er ingen som trenger å være i tvil om det. Vi har engasjerte og dyktige lærere. Og vi har en særdeles entusiastisk skoleadministrasjon som jobber godt og målrettet. Vi er også heldige i denne byen som har en fagforening som kommer med innspill og kommentarer til oss skolepolitikere.

Dagens skole oppleves å skulle oppfylle mange roller i dagens samfunn. Skolen skal passe på barna, oppdra barna, utdanne barna. Og det stilles høye krav til skolen i form av rapporteringer, oppfølging av foreldre, oppfølging av elever osv.
Alt dette er kjempeviktig. Men dersom man skal trekke ut den viktigste oppgaven til skolen så er det å gi eleven kunnskap og dannelse. Det er dette som er skolens kjerneoppgave.

Personlig mener jeg at grunnskolen først og fremst bør vise elevene gleden ved å tilegne seg kunnskap. Gleden ved å tilegne seg kunnskap for kunnskapens egen skyld og for å nyttiggjøre seg den til praktiske formål.

Det er mange faktorer som spiller inn når man skal gjøre en god skole bedre. Men den viktigste enkeltfaktoren er utvilsomt læreren.
Venstre har frontet ideen om kompetanseår for lærere både på Stortinget og her i byen. Så langt har denne ideen ikke blitt omfavnet av det øvrige politiske miljøet. Verken opposisjonspartiene eller de andre posisjonspartiene. Men vi tror fremdeles på ideen. I stortingsmeldingen om kvalitet i skolen står det at det er videreutdanning som gir formell kompetanse som gir endringer i undervisningen. Ikke et og annet kurs. I venstre mener vi at det må være både en rett og en plikt for lærere å oppdatere seg med jevne mellomrom. Og dette mener vi for at elevene skal få en bedre undervisning. Og for at samfunnet skal få en bedre skole.

I budsjettet for i år vedtok vi å sende en søknad til departementet om å få starte med en prøveordning med kompetansesemester for 20 lærere innenfor matte og naturfag. Nå har vi fått svar på denne søknaden. Og dessverre ble det avslag.
Men dette viser oss bare at vi i Stavanger må fortsette å jobbe med dette på egenhånd. Det er åpenbart at dersom man skal få til en systematisk kompetanseheving hos lærerne så må staten inn å hjelpe med finansieringen. Men vi kan ikke sitte og vente på den rødgrønne regjeringen. Vi må begynne på dette arbeidet allerede nå.

En annen ting som vi har begynt på her i Stavanger, men som bare blir viktigere og viktigere, er rekruttering av lærere. Også her må den rødgrønne regjeringen komme sterkere på banen. Så langt har regjeringen økt timetallet uten å ta inn over seg at dette også medfører et større behov for lærere. At vi også har en del eldre lærere er noe vi kommer til å merke konsekvensen av etter hvert.

Stavanger har ikke råd til å ligge på latsiden når det gjelder lærerrekrutteringen. Heller ikke på dette området kan vi sitte og vente på tiltak fra den sittende regjering. Vi må begynne selv. Systematisk kompetanseheving er etter min mening et rekrutteringstiltak. Videre er ulike seniortiltak viktige for å beholde verdifull arbeidskraft. Og vi bør vurdere pedagogiske kvalifiseringsstipend for å få mennesker i andre yrker til å bli lærere.
Dette er bare noen få eksempler på rekrutteringstiltak, men dette er et område vi må ha fullt fokus på i årene som kommer.

Vi har en god skole i Stavanger i dag, men for å gjøre den enda bedre må vi styrke lærernes kompetanse og lærernes rolle. Dette må vi gjøre for elevenes skyld og for samfunnets skyld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**