Venstre vil ha jernbaneundergang mellom to boligområder på Rotnes

Venstre støtter beboernes krav om å få til en jernbaneundergang mellom Nordliveien og Tumyrveien på Rotnes. John Ludvig Valen’s (V) spørsmål i kommunestyret førte til et meget kort og intetsigende svar fra ordfører Mette Tønder (H).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Trafikksikkerhetssak
Jernbaneundergang mellom Tumyrveien og Nordliveien på Rotnes ved Nittedal stasjon er en veldig god trafikksikkerhetssak. Spørsmålet var om ordføreren vil ta initiativ overfor Jernbaneverket for å få til et samarbeid om bygging av den omtalte jernbaneundergangen. Valen ville også gjerne vite hvilke muligheter som foreligger i forhold til å søke om midler til et slikt tiltak.

Nærmiljøsak
Det er selvsagt også en svært god nærmiljøsak. En undergang mellom disse boligområdene vil kople sammen 2 større boligområder og den vil kunne sikre tryggere vei for mange. Det er stor trafikk mellom områdene på ettermiddagstid.

Ukultur
– Jeg tror man med ganske stor grad av sikkerhet kan si at det er en ukultur for å gå over togbanelinja. Det blir til stadighet klippet nye hull i gjerdet og slik det ser ut i området, kan man si at det det er for enkelt å komme over sperringene. Det er farlig å gå over jernbanesporet, uttalte en engasjert John-Ludvig Valen.

Trafikknedgang
– Nittedal Venstre tror en løsning med undergang mellom Tumyrhaugen og hele Sørliområdet vil bidra til en betydelig trafikknedgang i Tumyrveien. Mye trafikk i denne veien knytter seg til transport til og fra Sørli skole i forbindelse med idrett, friluftsliv og skole. Høldippelen er jo også badeplass om sommeren. Vi tror det i dag ville bli stilt krav om en jernbaneundergang i dette området hvis utbyggingen av disse boligområdene hadde skjedd i dag. En undergang vil også bidra til en økt tilgjengelighet for mennesker som ønsker å bruke Marka, sa Valen.

Usikret overgang Lurslia
John-Ludvig Valen benyttet muligheten til samtidig å ta opp at i dag er Markatilgangen blant annet preget av en usikret overgang opp mot Ørefiske/Høldippelen/Skåltjern. – Denne bør også sikres bedre. Dette tror vi Jernbaneverket er villig til å sikre enkelt, eksempelvis med en enkel ny bom.

Ingen lovnader fra ordfører
Ordfører Mette Tønder (H) henviste i sitt korte svar til trafikksikkerhetsplanen og det pågående komitearbeidet. Hun ønsket ikke å engasjere seg i saken, og gav dermed ingen lovnader i forhold til å ta kontakt med Jernbaneverket.
– Venstre er klar over at trafikksikkerhetsplanen har vært til grundig behandling i kommunens politiske organer i 2008, og saken ble satt på tiltakslisten i denne behandlingen. Det vi vil be ordføreren om, er om hun vil ta initiativ til en dialog med jernbaneverket om en slik undergang, sier Valen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**