Nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski må tas inn igjen og prioriteres i Nasjonal Transportplan. Samtidig må det settes av midler til fornyelse og oppgradering av togmateriell og teknisk utstyr. Dette må til for å sikre en sikker og effektiv drift av lokaltogene i Oslo-regionen. Klimapolitikken må på skinner!
Det er politisk ønske om at kollektive løsninger skal velges framfor bilbruk. Over 60 prosent av CO2-utslippene kommer fra biltrafikk i Oslo-regionen. Med den sterke befolkningsveksten og økningen av godstransporten, vil ikke utslippene reduseres dersom vi ikke får gode, alternative transportløsninger. Kommunenes bidrag må være å prioritere utbygging ved stoppesteder på jernbanen og legge til rette for innfartsparkering og gode og trygge sykkelveier.
Klimaavtalens politiske vyer lar seg derfor ikke gjennomføre når nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er foreslått fjernet fra Nasjonal Transportplan. Toget på denne strekningen går allerede på 120 prosent av sin beregnede kapasitet, og pendlerne opplever hyppige feil og mangler som fører til stopp og forsinkelser i togtrafikken. Toget er statens ansvar og er en forutsetning for en vellykket Oslopakke 3.
Inter-City togtilbudet må oppgraderes med både skinnegang og materiell. Nytt dobbeltspor til Ski er et ledd i gjennomføringen av det vedtatte Inter-City triangelet. Nytt spor for høyhastighetstog vil frigjøre kapasitet til lokal transport på de eksisterende skinnene. I forbindelse med Nasjonal Transportplan som skal vedtas våren 2009, må det legges til rette for nye høyhastighetsbaner i Sør-Norge og til Stockholm og Göteborg.