Verdig vinner av Rafto-prisen

Rafto-prisen for 2008 går til pastor Bulambo Lembelembe Josué fra Kongo. Venstres utenrikspolitiske talskvinne Anne Margrethe Larsen, mener det er riktig av Rafto-stiftelsen å sette søkelyset på Kongo – hvor det er anslått at 5,4 millioner mennesker er blitt drept som følge av krig, sult og sykdom siden 1998.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hjelp på grasrotnivå
Rafto-stiftelsen sier i sin begrunnelse for tildelingen av prisen til Bulambo Lembelembe Josuè, at han har gitt mange krigsofre i Kongo, herunder blant annet barnesoldater og voldtatte kvinner, et håp om et nytt og bedre liv. Bulambo Lembelembe Josué har ikke bare nedlagt en stor innsats på grasrotnivå for å avhjelpe krigens virkninger på sivilbefolkningen, men også tatt en rekke konkrete initiativ for å fremme fred og forsoning.

Blodig krig
Krigen i Kongo mellom 1998 og 2003 er den blodigste siden Den annen verdenskrig og den største i Afrikas historie. Selv om den offisielt er over, fortsetter volden og usikkerheten. Det er anslått at om lag 5,4 millioner mennesker er blitt drept som følge av krig, sult og sykdom siden 1998.

Krigen media glemte
Krigen gikk nesten upåaktet hen i internasjonale nyhetsmedia, noe som har bidratt til å begrense omfanget av hjelp og bistand utenfra. Med denne prisen bidrar Rafto-stiftelsen til å øke oppmerksomheten omkring nøden og lidelsene i en etterkrigstid fortsatt preget av vold og usikkerhet. – Jeg synes det er en viktig anerkjennelse av Bulambo Lembelembe Josuè og håper oppmerksomheten vil medføre økt fokus og innsats for å få frem hjelp til en hardt prøvet sivilbefolkning i Kongo, sier Anne Margrethe Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**