Solhjell glemmer lærerne

I Dagbladet 25. september jubler utdanningsminister Solhjell over en Sintef-evaluering som peker på positive erfaringer med heldagsskolen. I en tid med stadig økende lærermangel glemmer Solhjell den viktigste utfordringen norsk skole står overfor – flere og bedre lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Selv om Sintef-evalueringen viser at mange skoler har hatt positive erfaringer med utvidet skoledag kommer vi ikke bort fra at det er mangelen på lærere som kommer til å være hovedutfordringen for skolen i tiden som kommer. Det ignorerer den rødgrønne regjeringen fullstendig, påpeker Venstres utdanningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum.

– Det nytter ikke å bygge på huset hvis ikke grunnmuren er på plass. Venstre vil ha flere lærere med høy kompetanse fremfor flere timer i grunnskolen — det er feil rekkefølge og feil prioritering på nåværende tidspunkt, sier Dørum i en kommentar til Sintef-evalueringen av forsøkene med heldagsskole.

Venstre vil heller satse på lærerne.

Foto: Microsoft

Prioriterer feil
Regjeringen mangler etter Venstres syn både evne og vilje til å ta rekrutteringsspørsmålet og lærermangelen på alvor. Lærermangelen er på mange måter beretningen om en varslet katastrofe. Tall fra KS viser blant annet at halvparten av lærerne i videregående skole er over 50 år, mens det i grunnskolen er 37 prosent i samme aldersgruppe.

Utdanningsforbundet har vist at vi kommer til å mangle over 1000 lærere årlig fremover — uten at behovet for flere lærere som en følge av timetallsutvidelsen er medregnet, understreker Dørum.

– Venstre mener at det ikke er riktig å innføre heldagsskole på nåværende tidspunkt. Vi har foreslått å heller bruke penger på innholdet i skolen, særlig gjennom å styrke lærernes kompetanse gjennom systematisk videreutdanning. Vi vil også utvikle nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre nok lærere, samt sikre friske skolebygg, sier Dørum.

Heller satse på lærerne
Politikk handler dypest sett om å prioritere mellom mange gode formål. Kunnskapsdepartementet har selv beregnet at kostnadene med utvidelse til 28 timer på 1.-4. trinn vil være 2,3 mrd. kr. per år. – Dette er penger som Venstre heller vil bruke på å rekruttere lærere og styrke deres kompetanse. Det er det som er hovedutfordringen for norsk skole, avslutter Dørum.

Se Utdanningsforbundets beregning vedr. lærermangel her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**