Kritisk til nedleggelse av sprøyterom

Venstre Toril Berge reagerer på at byrådet vil legge ned sprøyterommet bare et halvt år før bystyrets behandling av en samlet vurdering av hele rusomsorgen. – Uklokt og uryddig, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Byrådet foreslår å legge ned sprøyterommet neste år. Toril Berge vil se på erfaringene fra forsøksordningen med sprøyterom, men mener det blir for tidlig å trekke en konklusjon nå. Berge sitter som Venstres representant i bystyrets helse- og sosialkomité.

Toril Berge på Ammerud

Foto: Linn Beate Kaald Thoresen

– Vi er svært skeptiske til en slik nedleggelse. Vi synes byrådets begrunnelse i budsjettet er alt for dårlig. Vi er opptatt av at rusavhengige i Oslo skal ha et så godt tilbud som mulig, og vi synes dette er å forskuttere den meldingen som var en del av forliket i fjor, hvor man skal komme tilbake og se på hele behandlingsapparatet for rusavhengige i byen, sier Berge.

Totalt er 1000 rusavhengige registrert som brukere av sprøyterommet. Det er gjennomsnittlig 65 brukere innom hver dag. Sprøyterommet har åpent seks timer mellom kl. 09.30 og 15.30.

– Bystyret får en melding til våren om hvordan man kan sikre at rusavhengige i Oslo har en sammenhengende tiltakkjede. Og det å fjerne et tiltak allerede nå, før vi får den samlede oversikten, synes vi er uklokt og uryddig, sier Toril Berge.

Les mer hos NRK Østlandssendingen

Sykepleierforbundet anbefaler videreføring: