Delvis støtte til å stille miljøkrav til nye Statens Hus

Venstre oppnådde delvis støtte i Kommunalstyret for byutvikling til å stille miljøkrav til det nye Statens Hus på Lagårdsveien. Venstre fikk full støtte for å kreve bygget i minimum energiklasse B, men flertallet ville ikke gå inn for lavere parkeringsdekning. – Her ligger arbeidsplassene rett ved viktigste kollektivaksen i byen, og der bybanen skal komme, da burde ikke bygget bli bilbasert som om det lå på Forus, sa Venstres Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Jon Arne Silgjerd

Reguleringsplanen for Lagårdsveien 40 er den første delen av den store Paradisplanen som kommer til poltisk sluttbehandling. Les hele saken her >>

Planforslaget var tidligere en del av den store planen for Paradis som strekker seg helt ut til Kvalaberg. Denne planen er det rettet en rekke innsigelser mot.

-Det ble nesten litt ironisk at vi fikk et forslag på bordet til det som skal bli det nye Statens Hus, uten at det var lagt inn tilstrekkelige miljøkrav tilpasset norsk klimapolitikk
, sier Solum Larsen. Alle partiene i kommunalstyret sluttet seg til hans forslag om at bygningsmassen minimum skal tilfredstille energiklasse B.
Dette vil si at bygget skal tekninsk oppføres slik at energimengden som behøves til oppvarming holdes på et lavt nivå.

Begrunnelsen for å etablere store mengder nye arbeidsplasser i dette området har vært beliggenheten tett inntil en høyfrekvent kollektiv-akse og at mange skal kunne gå og sykle til jobb. Det er også bybanetrase rett ved siden av bygget.
Til tross for dette har utbyggerne lagt opp til en mengde parkeringsplasser som om bygget var på Forus. -Dette er ikke forsvarlig hvis vi mener noe om en alternativ transportpolitikk på Nord-Jæren, sier Solum Larsen. Han sier at bybanen med en slik parkeringspolitikk vil stå i fare for å tape nødvendige markedsandeler før den i det hele tatt er bygget. -Dette er særdeles alvorlig, sier Solum Larsen som forslo at parkeringsdekningen ble halvert. fra 1 pr 100 m2, til 0,5 pr 100 m2. Til sammenligning benyttes 0,3 i Bergen og rundt 0,15 for tilsvarende bygg i Trondheim.

-Dersom vi ikke strammer opp dette er det Forusplanlegging vi foretar midt i Stavanger sentrum. Det kommer ytterligere planer for tusenvis nye arbeidsplasser i Paradis. Denne saken er i så måte en test, sier Solum Larsen.
Han har nå en forventning om at de øvrige partiene vil endre oppfatning i dette viktige spørsmålet før saken kommer til endelig behandling i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**