Norges Banks rentebeslutning: Ansvaret for lavere rente er hos Kristin Halvorsen

Venstres leder Lars Sponheim mener at ansvaret for en lavere rente nå fullt og helt ligger hos finansminister Kristin Halvorsen. Etter at Norges Bank i dag vedtok å holde renten uendret hviler det et stort ansvar på finansministeren og regjering å legge fram et statsbudsjett om få uker som kan få renten ned, sier Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lars Sponheim

Foto: Rune Kongsro

– Kristin Halvorsens oppgave nå er først og fremst å legge fram et statsbudsjett om få uker som bidrar til at renten går ned og som peker ut en riktig kurs for framtiden gjennom en målbevist satsing på forskning, nyskaping og innovasjon og nye miljøvennlige løsninger. Dessuten er det viktig at det legges opp til en skattepolitikk som virker dynamisk og miljøriktig heller enn den symbolpolitikk regjeringen har klamret seg til de siste årene, sier Sponheim.

Tilbake til det “normale”
Sponheim stiller seg videre undrende til at Kristin Halvorsen fortsatt kaller andre lands rentenivå for unormalt lavt. Sponheim mener at regjeringens ekspansive økonomiske politikk, hvor vekst i offentlig sektor og offentlige utgifter har vært hovedprioritet de siste årene, har gitt et rentenivå som er et sted mellom en halv og en prosent høyere enn det som det burde og kunne ha vært.

Et normalt rentenivå er lavere enn det vi har i dag, og det er grunn til å minne om at det har vært 15 renteøkninger i den tiden Kristin Halvorsen har vært finansminister. Da den sittende regjering overtok makten i 2005 var styringsrenten fra Norges Bank på 2,0 prosent, i dag er den på 5,75 %. Dette merkes selvfølgelig hos de mange som nå sliter med høye rentekostnader på boliglånene sine, sier Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**