Advarte mot overdrevet skolebyråkrati

Venstres bystyremedlem Thor Bjarne Bore advarte mot at lærernes kreativitet og engasjement kan avløses av økende kontroll og skjemavelde, under bystyrets generaldebatt om Stavangerskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Thor Bjarne Bore

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

Her er Thor Bjarne Bores bystyreinnlegg, 22. september:

Gode arbeidsbetingelser er viktig for rekruttering av nye medarbeidere og for å beholde ansatte”, står det i Stavangerskolen 2008. Og det er riktig sagt i en situasjon der det snart er færre søkere enn studieplasser ved lærerutdanningen i Norge.

Skolens viktigste ressurs er og blir kreative, energiske lærere, med engasjement og overskudd for fag og mennesker. Skal vi få det, må lønna opp og rammevilkårene må styrke det pedagogiske og menneskelige arbeidet med elevene.

Trass i alle vakre – og velfortjente – ord om Stavanger-skolen, kan det vel tenkes at det også her er påplass med en liten advarsel til skolepolitikere og -byråkrati om faren for at lærernes kreativitet og engasjement avløses av økende kontroll, skjemavelde og møtevirksomhet.
I dag skal alt fra samtaler til tilbakemeldinger dokumenteres. Det skal utvikles vurderingskriterier, undervisningen skal kvalitetssikres, nettverkssamlinger etableres, det skal drives læreplanarbeid og IKT-utvikling.
Og så sier jeg ikke at dette er uviktig, men med stadig nye oppgaver følger sjelden eller aldri nye midler og menneskelige ressurser.
Regjeringer av alle farger har lagt økt press på lærerne, det er mange vitnesbyrd om at lærere føler mindre fokus på elever og undervisning.

Fafo har dokumentert at arbeidsavtalen som ble inngått i 2004 førte til at lærernes arbeidstid i stadig større grad gikk med til ting som ikke var direkte relatert til undervisningen. “Unyttige møter” scoret høyest når det gjaldt spørsmålet om hva som ble oppfattet som mest belastende. Stadig flere opplever at irritasjonsgrensen er nådd i forhold til skjemavelde og rapporteringskrav, og det fører igjen til at stadig flere går av før de må.

I Danmark er det dokumentert at over halvparten av arbeidstiden til ansatte i offentlig sektor går med til andre ting enn det jobben egentlig dreier seg om. Forsker Anne Marie Berg i Arbeidsforskningsinstituttet sier at dette nok også er dekkende for situasjonen i Norge. Hun fremholder at økt tidsbruk på papirarbeid, aktivitetsmålinger, evalueringer og kontroll ofte ikke står i forhold til gevinsten.

Til og med i Stavanger tror jeg det er viktig å være på vakt mot at det gode blir det bestes fiende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**