Økonomisk ustabilitet for skolene

I bystyremøtet på torsdag vil Jon Gunnes (bildet) fremme en interpellasjon der han tar opp den økonomiske ustabiliteten enkelte skoler i Trondheim opplever som en følge av elevtallsreduksjon. Han vil her spørre ordføreren om hun ser for seg tiltak for å lette på denne uforutsigbarheten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hele interpellasjonen kan du lese her. Ordførerens svar vil bli publisert på kommunens nettsider etter bystyremøtet.

Elevtallsreduksjon ved skoler medfører økonomisk ustabilitet

Kommunalråd Jon Gunnes er bekymret for økonomien til skoler som opplever elevtallsreduksjon.

Inntektssystemet for skolene tilsier telling av antall elever pr. 1.oktober hvert år. Det er dermed vanskelig for skoler med klar nedgang i elevtallet å planlegge på lang sikt. Investeringer som planlegges brukt over flere år kan vise seg bortkastet.

På Bisphaugen skole var det i vår 58 elever innenfor skolekretsen som skulle begynne i første klasse denne høsten. På første skoledag viste det seg at elevtallet hadde minket til 35. Skolemateriell bør være på plass for elevene ved skolestart, men en "god" planlegging kan bli dyr og bortkastet som igjen gir dårlig økonomi de nærmeste årene.

Elevtallet på Bispehaugen er stadig synkende: Ved skolestart i 2005 var elevtallet 287 og dette året var det 247. (Hvor mange elever det er ved skolen 1. oktober2008 er det selvfølgelig ingen som vet!) Dette tilsvarer 14% nedgang på elevtallet i perioden og dermed tilsvarende reduksjon på budsjettet. Hvis denne trenden fortsetter er det vanskelig å kunne investere i datautstyr som skolen sårt trenger. Den vanskelige forutsigbarheten tilsier også stor bruk av vikarlærere da behovet for fast ansatte lærere over flere år er umulig å planlegge.

Spørsmål til ordføreren: Hvilke økonomiske kompensasjonsordninger har man i dag som kan hjelpe på en slik situasjon? Ser ordføreren for seg nye tiltak som kan lette på uforutsigbarheten for de skolen som har stor svingning i elevtallet? Bør det være en annen dato enn 1.oktober som bestemmer inntektene til skolen?

Eventuelt forslag i saken: Bystyret ber rådmannen legge frem en sak for politisk behandling om mer forutsigbar økonomi for skoler som har stor elevtallsnedgang og dermed store utfordringer innenfor investeringer av utstyr og antall faste lærere for å opprettholde kvaliteten i undervisningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**