Leserinnlegg i Røyken og Hurums Avis 25.09.08: Exit Hurum Paper Mill

Erik Solheim og statsminister Jens Stoltenberg reiser heller til Brasil og leker miljø-storkarer i stedet for å vise handlekraft og fleksibilitet på hjemmebane, skriver Gunn-Torill Homme Mathisen i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Exit Hurum Paper Mill

Hurum Paper Mill legges ned. Det er et sørgelig faktum både for miljøet og for Hurum. Norges eneste bedrift som gjenvinner melkekartonger til papir er borte. I det lengste trodde jeg at miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) skulle få med seg sine regjeringskolleger på en redningsoperasjon, men nei.

I Stortingets spørretime 29. aug. stilte Borghild Tenden (V) følgende spørsmål:
– Synes miljø- og utviklingsministeren det er greit at samtlige brukte melkekartonger som leveres til retur blir sendt til Sverige? Dersom dette ikke er ønskelig, hva kan statsråden gjøre?

Utenriks, miljø

Foto: Luth

I sitt svar var Solheim meget defensiv da han svarte at han ikke ville satse videre på økt materialgjenvinning. Regjeringen jobber derimot med en handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser – men han sier ikke noe konkret om hva tiltakene er. Hurum Paper Mill har tapt flere anbudskonkurranser til staten, fordi returpapir koster mer. Jeg mener at regjeringen må prioritere i sin handlingsplan. Kun ved bevisst satsning fra staten har papirreturbedrifter en reell mulighet til å overleve.

Handlingsplanen kommer uansett for sent for Hurum Paper Mill. Erik Solheim og statsminister Jens Stoltenberg reiser heller til Brasil og leker miljø-storkarer i stedet for å vise handlekraft og fleksibilitet på hjemmebane. De kunne sørget for at Hurum Paper Mill fikk de bestillingene de trengte.

Det er viktig at vi har levedyktige miljøbedrifter her i Norge. For å få det til må forholdene legges til rette. Bedrifter som driver med gjenvinning må sikres gode rammebetingelser. Som miljøbevisst lokalpolitiker er det dessverre ikke mye jeg får gjort i denne saken. Dette er SVs miljø- og utviklingsminister sitt ansvar, men han tar det ikke. Det gjør heller ikke den rød-grønne regjeringen. Husk dette ved neste valg!

Og snart er melkekartongene våre på vei til Sverige…

Venstres leder Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Finn Dale Iversen