Feil og misvisende om Holmen!

Ingen politikere vurderer “fiskemottakets skjebne opp mot utbyggerinteresser på Holmen”, som Stig Wang hevder i AAB. Alle ønsker et sterkt fiskemottak og et godt fiskeutsalg. Det er også politisk enighet om Holmen-lokalisering, når Yngvar Aanonsen nå ser seg best tjent med dette. Budskapet – at dette er Yngvars valg – er kommunisert både utad og til plansjefen (e-post 8. august) uttaler Dag Jørgen Hveem

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dag Jørgen Hveem imøtegår usaklig kritikk

Laila Skarheim tar derfor feil når hun i AAB påstår at koalisjonen “enstemmig” går inn for å flytte “fiskerihavna” fra Holmen. Muligens hadde utbyggergruppen ønsket dette, men det er uaktuell politikk. At en konsekvens kan bli at hotell ikke lar seg realisere, særlig av økonomiske og miljøestetiske grunner, må vi leve med.

Fiskeutsalg på Krana eller i Buvika har det aldri vært snakk om. De to eneste alternativene for fiskebutikken har vært Holmen eller Risør sentrum. Derimot har Buvika og Krana vært luftet som alternativer for selve fiskemottaksdelen. Og det er faktisk mulig å få kjøpt egnede arealer disse stedene. Noen 1000-metersgrense mellom fiskemottak og Risørfisk på Krana, viser seg visstnok heller ikke å være noe krav. At Holmen likevel velges, på tross av alternativene, er greit – kanskje også best.

Isolert og formelt er gjenoppbyggingen etter brannen en sak for Fiskerihavna Risør AS. Men selvsagt har styreleder (kommunens næringssjef, Grøsle) og styret avklart sitt standpunkt til gjenoppbygging med plansjef og rådmann, selv om kommunen sitter med “bare” 40% av aksjene.

At brannen er en forsikringssak, betyr ikke at gjenoppbyggingen kun er det. Politikerne må uansett inn i bildet. Hvorfor? Fordi Yngvar i følge ham selv er avhengig av kommunalt tomteareal og kommunale investeringer til kaianlegg mv. for videre rasjonell drift. Det er tverrpolitisk enighet om å legge til rette for utvidelse av virksomheten, men vi må vite mer om behov og konsekvenser. Selv om det er sterk politisk vilje, kan vi ikke ta investeringsbeslutninger fullstendig frikoblet fra en trang kommuneøkonomi. Som følge av knappheten på tid, er det derfor viktig at administrasjonen tidlig i prosessen sikrer god politisk ryggdekning for viktige beslutninger, for retning på og for omfang av gjenoppbyggingsprosjektet.

Når Stig Wang mener at Holmen bør overtas av kommunen og omreguleres til fellesareal, så er det dessverre noe fjernt. Vi kan ikke se bort fra kostnadene. Ei heller kan vi forholde oss til utbygger på den nedlatende måten han gjør i sitt innlegg.

Dag Jørgen Hveem (V)

Dag Jørgen Hveem imøtegår usaklig kritikk