Borghild møtte Spanias transportminister

Borghild tenden møtte i dag transportminister Magdalena Álvarez. Bakgrunnen for møtet er Spanias ambisiøse satsing på utbygging av infrastruktur.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Borghild Tenden reiser som fungerende leder i nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– Spania gjennomfører en ambisiøs satsing på infrastruktur og effektiv transport. Formålet med møtet er å lære mer om deres erfaringer og hvordan satsingen er lagt opp og finansiert. Innen blant annet utbygging av høyhastighetstog er Spania langt fremme.

– Vi må få fortgang i utbyggingen av en trafikksikker og miljøvennlig infrastruktur også i Norge. Vi bør sette oss ambisiøse mål og følge opp med forpliktene tiltak og bevilgninger.

– For å få ned de voksende utgiftene må vi prioriterer hardere – og bygge smartere. Ulike former for prosjektfinansiering og samarbeid mellom det offentlige og private aktører er mulige løsninger. Her har vi trolig mye å lære av Spania. Jeg gleder meg derfor til møtet med ministeren, og vil ta med meg verdifulle erfaringer tilbake til Norge, uttaler Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**