– Send ikke maskinene hjem!

– Det er direkte meningsløst at anleggsarbeiderne på E6 vest for Alta nå skal være nødt til å pakke sammen utstyr og maskiner i oktober fordi det mangler 20 mill kr. for at vi skal kunne beholde kontinuiteten i denne utbygginga, sier Trine Noodt, leder i Alta Venstre og Venstres stortingsrepresentant fra Finnmark, Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Trine Noodt og Vera Lysklætt på anleggsområdet Langnesbukt - Jansenes

Trine Noodt og Vera Lysklætt på anleggsområdet Langnesbukt – Jansenes

De to Venstre-representantene befarte sist uke veistrekningen Langnesbukt — Jansnes hvor veiarbeidene nå pågår for fult — men hvor man også forbereder seg på at det snart er slutt på pengene og at maskinpark og folk må flytte på seg. Statens vegvesen bygger her en 8 km ny E6 som skal være ferdigstilt i oktober i år. 40 mann har nå jobbet på denne veistrekningen i 11/2 år.

– Vi har ulike samferdselsutfordringer i et land med den geografien som vi har her i landet. Nå har vi i årevis lojalt støttet opp om ei storstilt og riktig satsing på kollektiv i de store byene sør i landet. Men, nå må det begynne å bli vår tur snart . Vi har ingen jernbane og det er svært få bussavganger rundt omkring i fylket. Med de store avstandene vi har innad i fylket og med den spredte bosettinga vi har så er vi helt avhengig av at vi får utbedret veinettet i Finnmark. Dette har ingenting med syting å gjøre — dette er vår virkelighet, sier Vera Lysklætt.

Anleggsarbeider Tony Pedersen fra Skjervøy i samtale med Vera Lysklætt

– E6 fra fylkesgrensa til Troms og til Kirkenes er den eneste stamvegen i Finnmark, og den er svært viktig for hele fylkets befolkning og for næringslivet. Den er i dag i en svært dårlig forfatning flere steder, og aller verst har forholdene vært på strekninga Alta-Storsandnes. All tungtrafikk til og fra Troms fylke foregår på denne strekninga som også er svært viktig i beredskapssammenheng, bl.a. i forhold til matvareforsyninger. Intensiteten i trafikken øker og framfor alt øker tungtransporten. Vi har ingen jernbane som kan besørge gods- og annen transport i Finnmark, og andre kollektive løsninger er de fleste steder lite utbygd. Derfor blir også bruk av personbil en nødvendighet i vårt vidstrakte fylke med spredt bosetting. Et godt og trafikksikkert veinett er helt nødvendig dersom samfunnet skal kunne fungere, sier Vera Lysklætt.

– I regjeringas nordområdestrategi står følgende: “God infrastruktur er en forutsetning for utvikling av handel og økonomisk virksomhet. Det er regjeringens strategi å videreutvikle infrastrukturen i nordområdene, spesielt for å legge til rette for næringsvirksomhet". – Derfor blir det et direkte løftebrudd fra regjeringspartiene AP, SV og SP dersom vi ikke nå får beholde flyten i utbygginga av E6 vest for Alta, avslutter Venstres Trine Noodt og Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**