Bystyre-ja til prøveordning med 16-årig stemmerett

Stavanger kommune vil søke om å få delta i prøveordning med 16-årig stemmerett ved lokalvalget 2011. Det ble klart etter bystyrets behandling av en interpellasjon fra Venstres Iselin Nybø, mandag kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ordfører Leif Johan Sevland besvarte interpellasjonen positivt og interpellasjonteksten ble deretter vedtatt oversendt til effektuering mot stemmene til Frp, Pp og to i Ap.

—-
Her følger hele interpellasjonen:

Prøveordning med 16-årig stemmerett ved lokalvalget 2011 i Stavanger.

Kommunal- og regionaldepartementet sendte 20. juni ut en pressemelding hvor departementet vil gå inn for stemmerett for 16-åringer som en prøveordning i utvalgte kommuner. Departementet opplyser i dag at det kommunene vil få tilsendt et brev i løpet av kort tid vedr. den nye ordningen og hvordan det skal praktiseres.

Stavanger kommune har gjennom behandlingen av høringsuttalelsen til Lokaldemokratikommisjons anbefalinger allerede gitt sin støtte til forslaget om å gi stemmerett til 16-åringer ved kommunevalg.

Det er ingen som spør om en 40-åring følger godt nok med i samfunnsdebatten, er smart nok eller ansvarlig nok til å få stemme. Stemmerett handler om mer enn å være godt kvalifisert, det er en rett som en har som borger, og som berørt av de avgjørelser som tas. 16-åringer kan dømmes for lovbrudd, og de betaler skatt.

16-åringer har i dag bedre forutsetninger for å delta i folkestyret enn noen gang. Gjennom en god skole og et mangfoldig mediebilde får de kunnskap om samfunnet de lever i som langt overgår det vanlige kvinner og menn hadde da vi fikk allmenn stemmerett i 1913. 16-åringer vet masse om det tilbudet Stavanger gir sine innbyggere. De vet mye om skolen, de driver med idrett, besøker bibliotek og teater. 16-åringene er aktive deltakere i samfunnet vårt, og har gode forutsetninger til å ta gode avgjørelser ved lokalvalg.
Det er all grunn til at ordningen også gjelder valg til fylkesting — det er nettopp områdene skole, kultur og kollektivtilbud som opptar skoleungdom og som er fylkeskommunes primæroppgaver.

Det norske folkestyret bygger på tanken om at alle borgere har en rett til å delta i utviklingen av samfunnet. Da Venstre fikk innført alminnelig stemmerett for menn i 1898 og for kvinner i 1913, var det utvidelser av folkestyret som vi i Norge i dag er stolte av at vi gjorde. Vi er stolte av at vi gjorde det tidlig. Det er på tide å utvide stemmeretten til 16-åringer!

Forslag til vedtak:

Stavanger kommune søker om å bli en forsøkskommune for 16-årig stemmerettsalder ved lokal- og fylkestingsvalget i 2011 jfr. Kommunaldepartementets forsøksordning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**