Aksjon for dobbeltspor Oslo-Ski

Tirsdag 23. september blir det underskriftskampanjer på jernbanestasjonene mellom Fredrikstad og Nordstrand. Saken gjelder nytt dobbeltspor Oslo-Ski.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre jobber for et bedre kollektivtilbud.

De lokale aksjonsgruppene har samlet seg om en felles aksjonsdag på jernbanestasjonene i Østfold, Akershus og Oslo. Det vil være folk på de fleste jernbanestasjonene for å samle underskrifter til støtte for nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Disse morgenaksjonene finner sted tirsdag 23. september i tidsrommet kl. 06.30 – 08.30.

Både stortingsrepresentanter, ordførere og lokale ildsjeler vil være i sving. De aktive dekker hele det partipolitiske spekteret. Løpesedler blir distribuert, og det samles underskrifter fra de reisende.

Denne høsten arbeider Regjeringen med innholdet i ny Nasjonal Transportplan. Her skal rammene for vei – og jernbanesatsing det kommende tiåret legges. Nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er ett av de sentrale prosjektene som vil få sin skjebne avgjort i denne planen.

Den siste tiden har det vokst frem et stort, folkelig engasjement for dette dobbeltsporet. Det er dannet lokale aksjonsgrupper i Follo, og lokal politikere og frivillige i Oslo og Østfold har kommet til. Alliansen blir større og sterkere for hver dag som går.

I dag er kapasiteten på jernbanen gjennom Follo og Østfold sprengt. Et nytt dobbeltspor på strekningen mellom Oslo og Ski vil være avgjørende for å få mer gods fra vei og til jernbane – dette er hovedveien inn og ut av Norge. Det er også avgjørende for å gi flere folk en reell mulighet til å ta tog fremfor bil. Og dette et en strekning hvor effekten for både gods og folk blir stor.

Markering foran Stortinget 6. oktober
Det blir en stor markering foran Stortinget mandag 6. oktober kl. 17.00. Her skal underskriftene overleveres samferdselsministeren og lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. En viktig del av tirsdagens morgenaksjon langs jernbanelinjen er å skape blest om markeringen foran Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**