Venstre spør om mobilmaster

Føre var prinsippet skal legges til grunn og Venstre ber derfor nå om å få oversikt over hvor mastene er plassert. — Dette er informasjon som bør være tilgjengelig slik at vi lokalt kan gjøre våre egne vurderinger, sier Venstres Per A. Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstres Per A. Thorbjørnsen tok saken opp i vår etter mange forespørsler og stortingsrepresentant Gunnar Kvassheim fulgte deretter saken opp med spørsmål til helse og omsorgsministeren. Daværende Helse og omsorgminister Sylvia Brustad ville ikke foreta seg noe for å møte den økende usikkerheten knyttet til helseeffektene ved stråling. Hun hevdet at dagens regelverk er godt nok.
Andre, som Doktor Olle Johansson, professor i nevrologi ved Karolinska Institutt i Stockholm mener gjeldende grenseverdier er satt ut fra akutte, termiske effekter og har ingenting me d langtidseksponering å gjøre. Han mener grenseverdiene forholder seg til tekniske verdier og ikke medisinske, biologiske virkninger.

– Stavanger kommune har etter saken i Bekketunet bedt teleselskapene om å få en oversikt over hvor basestasjoner i kommunen er plassert. Vi ber nå om at denne informasjonen blir gjort offentlig, sier Venstres Helge Solum Larsen som er nestleder i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger.

Det finnes i dag ikke begrensninger for hvor mastene plasseres. Det hevdes at dette er tiltak som ikke er meldingspliktig i henhold til plan- og bygningsloven. I Lillehammer kommune har planutvalget vedtatt det skal utarbeides en samlet plan for basestasjoner i kommunen og at etablering av basestasjoner kun kan foretas etter denne planen. Lillehammer kommune har også besluttet å fjerne en omstridt basestasjon på en skole.
– Plan og bygningsloven pålegger oss å sikre barn og unges oppvektsvilkår. Offentlig informasjon gjør det i det minste mulig med en lokal debatt om hvor vi ikke ønsker at mobilmastene skal stå, sier Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**