Økt eiendomsskatt i Alstahaug?

Kommunestyrerepresentant Hanne Nora Nilssen er bekymret for at en endring av beregningsgrunnlaget for eiendomsskatt vil føre til høyere skatt på eiendommer i Alstahaug. I et leserbrev deler hun sine tanker med leserne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Økt eiendomsskatt i Alstahaug?

Alstahaug kommune innførte for noen år tilbake eiendomsskatt. I første omgang skulle dette bare gjelde for selve Sandnessjøen. Etter hvert ble imidlertid dette endret til å gjelde for alle innbyggere med eiendom i kommunen (fra 2007).

Eiendomsskatten, som nå ligger på 7 promille, har tidligere blitt beregnet ut fra 35 prosent av antatt markedsverdi av eiendommen. Dette jobbes det nå for å få en endring på. Undertegnede er kjent med at det arbeides for å få 90 prosent av antatt markedsverdi som beregningsgrunnlag for eiendomsskatten. I og for seg trenger ikke dette føre til en økning av selve eiendomsskatten, om man bare samtidig sørger for å redusere promillesatsen fra dagens nivå på 7 promille til et tilsvarende lavere nivå.

Med den økonomiske situasjonen Alstahaug kommune nå er i, med blant annet millionunderskudd på de to kommunale foretakene Petter Dass eiendom og Sandnessjøen fjernvarme, er jeg redd for at eiendomsskatten i Alstahaug vil øke. Det vil være en reel mulighet for kommunen til å kunne hente ut et langt større utbytte med denne endringen av beregningsgrunnlaget for eiendomsskatt enn hva som er tilfellet i dag. La oss imidlertid håpe at de som sitter ved roret i Alstahaug har kontroll på kommunens inntekter og utgifter slik at så ikke vil skje.

Hanne Nora Nilssen
Kommunestyrerepresentant, Alstahaug Venstre