Tror det snart blir et fellesmøte om Holmenutbyggingen i Risør

Aust Agder Blads fremstilling av fiskerihavna virker unektelig noe unyansert sier Risør Venstres leder Jan Einar Henriksen i en kommentar til ukens debatt om utbyggingen på Holmen. Risør Venstre ønsker i utgangspunktet kun at de berørte parter setter seg sammen rundt bordet, og diskuterer gjennom ulike scenarier omkring utbyggingen på Holmen før det iverksetes tiltak, og en samtale om muligheter har vel aldri skadet noen spør Henriksen undrende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jan Einar Henriksen (V) ønsker et snarlig møte med alle parter på Holmen for å sikre god fremdrift

De fleste jeg snakker med er enig i at vi bør ha et fiskemottak og et fiskeutsalg i Risør. De aller fleste mener også at Risør har behov for økt hotellkapasitet dersom byen skal ha rimelig mulighet for utvikling og vekst, og håper dette lar seg realisere i forbindelse med Holmenutbyggingen sier Jan Einar Henriksen.

Fiskemotak
Det er nok desverre også endel usikkerhet om hvem som eier hva, og hvem som leier hvor på det areal vi i det daglige kaller fiskerihavna. De tegningene som foreligger har ett gårds og bruksnumer og arealet Fiskerihavna Risør A/S leier av Risør er f.eks. ikke merket av på kart eller tegninger.

For egen del ble jeg først på tirsdag gjort oppmerksom på at Fiskerihavna Risør A/S kun leier et areal tilsvarende størrelsen av det nedbrente fiskemottaket sier Henriksen.

Politisk eller A/S drevet prosess
I formannskapet ble det poengtert at Fiskerihavna Risør AS v/styret skulle kjøre saken videre idet en gjenoppbygging kun var en mindre endring i forhold til den godkjente reguleringsplan.

Når Yngvar Aanonsen, som daglig leder i Risør Fiskemotak AS, slik jeg oppfatter ham nå ønsker å utvide sitt areal og ønsker å overta det kommunale areal fiskerne idag benytter for å sikre grunn til et fremtidsrettet fiskemottak må saken uansett fremmes til politisk behandling. Ikke minst når det samtidig fremmes ønske om å lage ny kai for å få tilstrekkelig dybde til de store trålerne, noe som igjen krever store kommunale investeringer.

Tror på snarlig møte
Risør Venstre mener fortsatt at alle berørte parter (grunneier, daglige ledere og styrerepresentanter eller styreledere fra alle selskapene på Holmen samt representater for fiskerne) snarest mulig må samles for å se på ønsker, behov, kostnader osv for å sikre en god fremdrift. Bakgrunn for å samle denne gruppen er at de alle er i posisjon til å ta avgjørelser på vegne av egne selskaper og da er det viktig at alle får samme info samtidig.

Et slikt møte bør gjennomføres i god tid før formannskapet og HU for plan, miljø og tekniske tjenester skal ha sine neste møter i oktober avslutter Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**