Etiske retningslinjer for Statens Pensjonsfond — Utland

Statens Pensjonsfond – Utland skal få nye etiske retningslinjer. – Det er positivt at man utelukker selskaper som bedriver uetisk, men mekanismene som regjeringen vil ta i bruk er gjennomgående basert på et alt for negativt grunnsyn til investeringer, kommenterer Venstres Anne Margrethe Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Negativt grunnsyn
Anne Margrethe Larsen, Venstres utenrikspolitiske talskvinne, mener at regjeringen i hovedsak har tatt gode grep for å håndtere investeringer fra Statens Pensjonsfond – Utland (SPU) i etisk problematiske virksomheter. Det er positivt at man utelukker selskaper som medvirker til grove etiske overtramp, og at vi skal ha en aktiv eierskapsutøvelse i selskaper der man er engasjert.
Hennes innvending går på at mekanismene som brukes gjennomgående er basert på et negativt grunnsyn på investeringer.

Anne Margrethe Larsen

Foto: Rune Kongsro

Positivt syn på investeringer
Larsen mener at SPUs investeringer først og fremst bør ses på som noe positivt. De skaper vekst, velstand og arbeidsplasser for et enormt antall mennesker. Det er også en etisk forpliktelse å ha et aktivt og bevisst forhold til de positive effektene av investeringene, mener hun.
Larsen ser derfor positivt på at regjeringen vurderer mulighetene for en "positiv utvelgelse" av selskaper, for eksempel innenfor miljøteknologi. — Dette er uttrykk for en ny holdning fra regjeringens side, der man anerkjenner at våre etiske forpliktelser ikke bare er å unngå negative sider ved investeringer, men også å bruke SPU til noe positivt.

Mer til utviklingsland
— Vi bør sørge for at en større del av investeringene kommer utviklingsland til gode. Det kan også være til nytte for Norge, fremholder Larsen.
De siste ti årene har såkalte fremvoksende markeder — utviklingsland — gitt omtrent dobbelt så høy avkastning som industriland. I samme periode har SPU bare investert noe ganske få prosent i disse landene.
— Hadde vi investert mer i utviklingsland tidligere, kunne vi både skapt vekst og arbeidsplasser i disse landene, og økt vår egen formue med flere titalls milliarder. Selv om historien ikke gir noen garanti for fremtidig avkastning, bør vi lære av dette og investere mer i utviklingsland til nytte for både Norge og fattigere land, fremholder Larsen.

Utvidet referanseportefølje
Regjeringen utvidet i vår den såkalte referanseporteføljen til å gjelde langt flere land enn tidligere. Nå beregnes det at om lag 10 prosent kan investeres i utviklingsland, mot bare noen få prosent tidligere. – Dette er bra, men ikke godt nok, mener Larsen, og viser til at flere sammenlignbare fond investerer langt større andeler i utviklingsland.

Høringsrunde
Regjeringen har nå satt i gang en prosess med å evaluere de etiske retningslinjene for SPU. Fristen for en bred høringsrunde løper ut 15.09.08 og resultatet av evalueringen vil bli lagt frem for Stortinget våren 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**