-Vi samarbeider jo om det meste

Kommunalministeren ber kommunene på Nord-Jæren om å samarbeide. —Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) må jo være politisk blind – kommunene samarbeider jo allerede om det meste, sier Venstres Per A. Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

-Det er kun på noen tjenesteområder som helse og skole at kommunene på Nord-Jæren ikke samarbeider. Brann, vann, kloakk, vei, energi, store deler på kultursiden for ikke å snakke om næringssiden er gjennom regionalisert og interkommunalisert. Hvis vi skal fortsette på denne linjen, blir det neste samarbeid om skole og eldreomsorg. Da samarbeider vi om alt, men opprettholder fire ulike kommunestyrer. Da er det like godt å ta skrittet ut og slå sammen til en storkommune, sier Thorbjørnsen til Aftenbladet.

Venstrepolitikeren synes at den store graden av interkommunalisering er et demokratisk problem: — Så mye makt og oppgaver er flyttet fra åpne kommunestyrer til en hel haug lukket styremøter i interkommunale selskaper.

Thorbjørnsen minner om at de rødgrønne omtalte regionreformen som en stor demokratireform: Makt og oppgaver skulle flyttes fra embetsverk og rikspolitikere i Oslo til folkevalgte fylkes/regionpolitikere. Reformen strandet. — Dersom Sp virkelig vil gjennomføre en demokratireform, bør de gå inn for større og robuste kommuner og flytte ut makt og oppgaver til disse, sier han.

Les mer i Aftenbladet, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**