Venstre vil ha styrking av hjemfall

22 . september skal Stortinget vedta en ny lov om hjemfall av vannkraftverk.
-Regjeringspartiene skaper usikkerhet om hele ordningen fordi de ikke vil støtte Venstres forslag, påpeker Sindre W. Mork, fylkesleder i Østfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Siden begynnelsen av forrige århundre har Venstre vært en pådriver for ordningen med hjemfall av private kraftverk til staten. Vannkraften tilhører fellesskapet, og skal forvaltes av fellesskapet. Den kan driftes av ulike aktører, men skal ikke kunne selges ut for uoverskuelig tid. Det er verken rimelig, rettferdig eller anstendig.

Fossefall vann vannkraft Etnedal

Foto: Bjørg Lien

Regjeringen la før sommeren fram et forslag for Stortinget om en ny hjemfallsmodell. Dette innebar en styrking av hjemfallet gjennom blant annet begrensinger i privat eierskap til nye vannkraftverk. Dette synes Venstre er positivt.

Venstre føler en sterk forpliktelse til bidra til å sikre hjemfallsordningen og det offentlige eierskapet til vannkraftressursene. Derfor ønsker Venstre en alternativ hjemfallsmodell basert på regjeringens opplegg, men som innebærer at alle private kraftverk hjemfaller på likt.

FrP og Høyre, som i utgangspunktet ønsker å avvikle hjemfallsordningen, støtter Venstres modell subsidiært. Det betyr at det kan sikres bred enighet om en mer robust hjemfallsmodell. Når Svein Roald Hansen (Ap) er bekymret over at et FrP/H-flertall etter valget kan ødelegge hjemfallsordningen, har nettopp hans parti her muligheten til å hindre det ved å støtte Venstres forslag.

Sindre Mork

Foto: Vidar Grundetjern

Derimot bidrar regjeringspartiene til usikkerhet om fremtiden til hjemfallsordningen ved å avvise Venstres forslag. Venstre er skuffet over regjeringspartiene som dermed forspiller en viktig mulighet til å sikre en styrket og mer robust hjemfallsordning.

FrP og Høyre har allerede begynt å snakke om omkamp om hjemfallsordningen. Ordningen kan derfor gå en usikker fremtid i møte, – en usikkerhet regjeringspartiene har bidratt til.

Sindre Westerlund Mork
Leder av Østfold Venstre