– Velkommen etter

Fylkestingsgruppen til Hordaland Venstre ønsker de rød-grønne partiene i Hordaland velkommen etter når de nå går ut og krever dobbeltspor til Arna fra sin egen regjering. Venstre har lenge kjempet for dobbeltspor mellom Arna og Bergen, og har fått nestleder i Stortingets transportkomité, Borghild Tenden, til å ta opp saken i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Borghild Tenden

– Venstre vil prioritere jernbane i kommende statsbudsjett, og Bergensbanen er viktig i den sammenheng. Det må jobbes for dobbeltspor mellom Bergen og Voss, slik at man kan få ned reisetiden og få opp frekvensen. Venstre forventer at regjeringen følger opp og setter av penger i statsbudsjettet for 2008.
Dette sa stortingsrepresentant Borghild Tenden da hun var på besøk i Bergen i fjor høst.

– Et dobbeltspor Arna-Bergen er et tiltak som vil gi mulighet for flere avganger i lokal- og godstrafikken. Byggingen kan starte allerede i 2008. Dette er et prosjekt som også vil være positivt for Bergen, utdypet Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen til Venstre i Hordaland.

Viktig med pris
Venstre har også bedt regjeringen vurdere billigere billett til Arna.
Bergen innførte fra 1. juni 2007 enhetstakst på all kollektivtrafikk i Bergen som kommunen har ansvaret for. Prisen på enkeltbillett uten rabatt er kr. 23,-, og for periodekort kr. 600,- pr. måned. Periodekortet kan brukes i hele Bergen. Unntatt fra denne ordningen er bare NSB sin togstrekning i Bergen mellom Bergen stasjon og Trengereid, med Arna stasjon som den alt overveiende trafikk på strekningen. Billettprisen er her kr. 30,-, og prisen for periodekort er kr. 710,-. Dette kan heller ikke brukes på den øvrige kollektivtrafikken i Bergen.

— Det er helt håpløst at den gode satsingen på kollektivtransport i Bergen ikke skal gjelde for NSB, sier Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen til Venstre.

Harald Hove portrett

Venstre mener at togstrekningen Arna — Bergen er en viktig del av kollektivsystemet i Bergen. Det er viktig at det også gjelder pris og billettsystemet for øvrig. Toget har her en betydelig konkurransefordel i forhold til bilkjøring. – Togstrekningen vil, når bybanen åpner, i realiteten være en del av bybanesystemet, påpeker Hove. — Da er det viktig at dette reflekteres i prisen. Hans håp er at samferdselsministeren tar initiativ til å sørge for at det blir en samordning når det gjelder overgangsmuligheter og bruk av periodekort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**