Bygdøy Natur- og Folkepark

Frogner Majorstuen Venstre har engasjert seg i fremtiden for Bygdøy Natur- og Folkepark, og
levert følgende høringsuttalelse til Plan- og Bygningsetaten i Oslo Kommune. Denne saken blir
en av lokallagets viktigste saker denne høsten, og Venstres arbeid ledes av Einar Kjerschow
som har inngående kjennskap samt et brennende engasjement for disse områdene

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Frogner-Majorstuen Venstre

Plan- og bygningsetaten
Avd. for byutvikling
Boks 364 Sentrum
0102 Oslo

Dato 12.09.2008

BYGDØY NATUR- OG FOLKEPARK
Høringsuttalelse til utkast til reguleringsplan fra Frogner-Majorstuen Venstre.

Frogner — Majorstuen Venstre (FM Venstre) mener i store trekk at reguleringsplanen er positiv for de berørte områdene av Bygdøy. FM Venstre mener imidlertid generelt at planen har tatt for mye hensyn til for eksempel parkeringsbehov og næringsvirksomhet med båtopplag på visse plasser på bekostning av kulturlandskap og friluftslivsopplevelse midt i områder som nå skal bli en natur- og folkepark på nivå med Djurgården i Stockholm.

Generelt mener også FM Venstre at regulering av de ulike områdene til spesialområder-naturvern bør samordnes med "Fredning etter verneplan for Indre Oslofjord" fra Fylkesmannen i Oslo&Akerhus slik at man får en regulering etter Naturvernloven på sikt. Reguleringen må inkludere skjøtselsplan av skogen i tråd med dagens praksis. Videre ønsker FM Venstre å ta forbehold om forhold som kommer frem i Riksantikvarens verneplan for Bygdøy som er under arbeid. FM Venstre har til hensikt å vurdere innspill til denne planen når den kommer ut på høring.

I reguleringsplanen legges det sterke føringer for at trafikken til områdene ikke skal øke og at det skal legges godt til rette for gående og syklende. En del av tiltakene som er satt opp vil ha motsatt effekt. Disse er for eksempel:
Parkering i to plan på Folkemuseet
Stor økning i bryggearealet for jolleseiling på Bygdøy Sjøbad. Dette vil åpne for mange flere joller som vil generere sterk økning av trafikk knyttet til bringing og henting av barn
100 båtplasser i sjøen på Bygdøy Sjøbad
Båtopplag i steinbruddet på Bygdøy Sjøbad
Disse planene må skrinlegges eller dempes kraftig ned.

Når det gjelder båtplasser på Bygdøy Sjøbad må reguleringsforslaget omgjøres til et begrenset areal i sjøen i stedet for et visst antall plasser for å sikre at anlegget ikke skal vokse proposjonalt med størrelsen på båtene over tid.

Båtopplag i steinbruddet på Bygdøy Sjøbad vil medføre mye aktivitet vår og høst i forbindelse med opptak / utsetting, samt forurensning og støy ved trykkspyling og sliping av bunnstoff. Visuelt representerer også båtopplaget med en stor mobil båttruck og båtmaster et forstyrrende innslag i et natur- og friluftsområde i skogen. Friluftsopplevelsen blir her brutt langs stien fra Hengsåsen til Kongeskogen med et slikt innslag i ca 8 måneder av året.

FM Venstre støtter initiativet fra ark. Fredrik Torp om å fjerne parkeringen ved Halsentjernet på Hengsengen både for å gjenopprette helheten i kulturlandskapet langs Hengsengen og for å gjenopprette det flotte våtmarksområdet ved Halsentjernet der det tidligere var mye våtmarksfugl å se. Parkeringsareal kan subsidiært økes i steinbruddet på Sjøbadet.

Når det gjelder sykkeltraseer støtter FM Venstre det private initiativet til Dag Kristian Dysthe, der man legger sykkelveinettet der hvor folk faktisk vil sykle. Hans to foreslåtte hovedtraseer, den ene på Hengsengen fra Bygdøylokket langs Dronningberget og Reinsdyrlia og den andre gjennom Oscarshallskogen vil være de stedene folk vil sykle når de skal på hhv vestre og østre side av Bygdøy fordi de er kortere, ligger utenom trafikken og har lite bakker. Samtidig mener FM Venstre at hoveddelen av forslaget til ark. Bjørn Wærenskjold om å legge sykkel- og gangbanen langs nordre/vestre side av hovedveien (Dronning Blancas vei og Bygdøyveien), er riktig for å unngå mange kryssninger. Ved bussholdeplassen på Bygdø Kongsgård vil imidlertid de som sykler / går her ta inn til høyre langs Øvre Hansebakke da dette er raskeste vei til bla skolen. De som skal lenger inn på østre deler av Bygdøy via Folkemuseet, vil som nevnt ikke sykle denne veien, men gjennom Oscarshallskogen. Det synes derfor unødvendig å etablere sykkel-/gangvei videre langs hovedveien til Folkemuseet og via kirken til Strømsborg. Det som imidlertid er viktig er å få opp forsiktig belysning langs Wedels vei fra Rodeløkka og helt til Folkemuseet, samt langs gangveien på Øvre Hansebakken, slik at disse traseene kan brukes av gående og syklende hele året. Denne belysningen må imidlertid være parktilpasset for å passe inn langs Thulstrupløkken og Øvre Hansebakken. Denne belysningen vil også kunne være til nytte for skiløypene som allerede er etablert på en del av disse jordene. Vi vil ikke støtte lys i skiløypene ellers.

FM Venstre retter også spesiell oppmerksomhet mot trafikkforholdene i den bratte bakken i Christian Fredriks vei ned mot Bygdøy Sjøbad. Her er det trangt og mange syklende og gående. Derfor må det etableres gang-/sykkeltrase i bakken og frem til Sjøbadet for å unngå ulykker.

FM Venstre er gjort oppmerksom på at det i arbeidet med regulering av Bestumkilen er foreslått å gjenopprette ro- og padlebane med internasjonale mål på 1000 m mellom Killingen og Sjølyst. For å kunne etablere dette må noe av det uregulerte utfylte arealet utenfor Oslo Roklubb graves opp igjen. Dette kommer altså i konflikt med Reguleringsplanen for Bygdøy Natur- og folkepark da det er foreslått plassert parkeringshus på dette området. En trekant på 80 ganger 50 meter nærmest vannet må ikke båndlegges til parkeringshus da dette vil sette en stopper for regulering av internasjonal ro- og padlebane i Bestumkilen. FM Venstre ønsker derfor at båtopplaget her ikke skal reguleres til P-hus nå. Når det gjelder parkering på Sjølyst foreslås det istedet å benytte de 3 parkeringshusene som i dag finnes i Karenslyst/Sjølyst. Disse er nesten ikke i bruk på de tider da det er behov for mye kapasitet på kvelder og helger til Bygdøy. Små hyppige matebusser som henter bilister fra Krenslyst vil være kortere og raskere enn å hente bilister fra lengst inn på båtopplaget på Sjølyst.

Ellers gjør FM Venstre oppmerksom på at det ikke er laget referanselister til de 10 — 12 grunnlagsrapportene som er utført mellom 2004 og 2008. Disse danner grunnlag for reguleringsforslagene i reguleringsplanen og bør listes opp. Det er og en mangel i forarbeidet at det ikke er utført undersøkelser av marine verdier langs strandsonen i reguleringsområdet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**