Vil vurdere mistillit mot finansministeren

Venstres leder Lars Sponheim er opprørt over avsløringene om at millioner av personnummere er kommet på avveie når Skatteetaten i dag sendte ut skattelistene. – Dette er en personvernmessig skandale som mangler sidestykke i norsk historie. Det er rystende at en dette kan skje i det omfanget vi ser i dag, sier Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

- Dette er en personvernmessig skandale som mangler sidestykke i norsk historie, sier Sponheim.

– Dette er en personvernmessig skandale som mangler sidestykke i norsk historie, sier Sponheim.
Foto: Rune Kongsro

– Som finansminister er Kristin Halvorsen personlig og parlamentarisk ansvarlig for situasjonen som nå har oppstått. Jeg vil ved første anledning stille spørsmål i Stortinget om hvordan dette har blitt mulig, fortsetter han.

På avveie
NRK dokumenterte i går at fødselsnummeret til millioner av nordmenn er på avveie. Skatteetaten sender hvert år ut flere oppdateringer av skattelistene. Dette er lister som publikum på ulike nettsteder kan søke i. Det er ved en slik utsending at Skattedirektoratet ikke fjernet personnummer. Les mer på NRK.no.

Må vurdere mistillit
Sponheim og Venstre vil avvente svaret fra finansministeren.

– Dersom svaret vi mottar ikke er tilfredsstillende, og det viser seg at rutinene i direktorater under Finansdepartementet ikke er i stand til å fange opp denne typen feil, vil Venstre måtte vurdere å stille mistillit til finansministeren. Personvernspørsmål er langt viktigere enn hvem som sitter i sjefsstolen i Finansdepartementet, sier Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**