Selvopptatte barn!

Den viktigste årsaken til at innvandringsdebatten har tatt den retning den har er at en av menneskets sterkeste iboende følelser – frykten – har tatt styring, skriver Fredrik Vikse i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hender

Foto: Finn Dale Iversen

Selvopptatte barn har igjen fått viljen sin igjen. Lenge har de stått og kverulert.Hvorfor må jeg når Sverige og Danmark ikke trenger å gjøre så mye ? Nå har arbeidene far gitt etter, det er det som har skjedd. Arbeidene far vil selvfølgelig ikke innrømme et slikt nederlag. Han tenker jo langsiktig og alle skal med. Sosialistiske mor har forsøkt å tvinge selvopptatte barn til å se virkeligheten, men tvangen skaper bare større avstand. Hvis du syntes metaforen min er uklar, mener jeg å si at Norge har fått ny innvandringspolitikk.

Tilbake til selvopptatte barn, hvorfor handler de slik? Dette har plaget meg lenge. Er det fordi de er egoistiske? Tja, det kan hende, men den viktigste årsaken er at en av menneskets sterkeste iboende følelser som har tatt styring — frykten.

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Frykten er feil. På samme måte som den kalde krigs propaganda nå bare er et spill. Slik jeg ser det er det ingen sammenheng mellom Georgia og Norge, sett ut fra det som nylig har skjedd. De som hevder det, spiller på gamle realpolitiske argumenter for å øke budsjettene til forsvaret og illusjonen om at Norge kan forsvare seg. Hvis du lar dine forestillinger bli bundet av dette, har du gjort deg selv til en brikke i andres spill. Det var et annet monster som du så i Georgia for omtrent en måned siden, nemlig det eldste og verste av dem alle. Dette monsteret hører ikke bare Russland til, det er universelt. Dette er nasjonalisme. Begrepet har formet og ødelagt menneskelige samfunn overalt på kloden siden samfunn ble startet. Men det var først da man la stat og nasjon i sammen, at dette ondet virkelig blomstret.

Nasjonalismen har alltid stått i sterkt Russland, slik som patriotismen (tidligere forbundet med ideer, men har senere utviklet seg i retning nasjonalisme) har stått sterkt i USA og i mitt fødeland Norge. Med nasjonalismen som virkemiddel kan man få gjort en del. Fjerne minoriteter – populær virksomhet for å sikre likt verdensbilde innenfor (og utenfor) staten, gå til krig – aldri er samholdet i et land så sterkt som når det står ovenfor en ytre fiende, nekte folk tilgang på informasjon (sensur)- ivrig brukt for å kontrollere utviklingen. Osv. osv.

Hvordan står det til med nasjonalismen i Russland? Forklarer det invasjonen i Georgia og flytokter langs norskekysten? Nasjonalismen fikk en oppblomstring gjennom Putins presidentskap, og nå er portretter av Putin ved siden av Lenin blitt vanlig på embetskontorer. Nasjonalhymnen fra Stalintiden er gjeninnført, men med ny tekst. På skolen er historietimene som i noen år var preget av mer åpenhet, tilbake til underordnet nasjonale formål og retningslinjer og den ortodokse kristendommen har blitt eneste religionsundervisning i flere skoler i Russland. Dette sammen med en voksende økonomi har skapt en blind tro på nasjonen igjen hos den vanlige russere. Og slik jeg forstår nasjonalister er militæret noe man skal være stolt av og bruke mye penger på, samtidig skal man sikre sitt folk verden over (bl.a Russlands historiske bånd med Serbia).

Da Sovjetunionen langsomt gikk i oppløsning, vokste nasjonalistiske partier seg sterke i Georgia. Dette var partier med etniske georgiere i sentrale posisjoner, som tok til orde for et sterkt, forent Georgia. Noe som igjen gikk sterkt ut over minoritetenes hverdag. Disse har derfor lenge ønsket å løsrive seg fra Georgia. Læren er at når man prøver å innføre nye nasjonale linjer over gamle slår det ut i brudd. Sterk statlig nasjonalisme skaper nasjonalisme hos minoritetene. Ofte står minoritetene økonomisk svakere noe som forsterker konflikten og ønsket om brudd ytterligere. Derfor blir et russisk pass så beleilig.

Kald krig pratet kommer fra landet der de ønsker Gud skal særbehandle land. Til de som mener Russland har startet en ny kald krig – var det mindre kald krig da Russland gikk mot USA sin krigføring i Irak? Rart at de kan stå der nå med hevet hode og forsvarere frihet og menneskerettigheter, rart at de kan si noe som helst etter å ha omgjort glasshuset sitt til et steinbrudd. Men det er krefter der, som forsøker å stable på beina en brukket allianse ved hjelp av denne situasjonen. Mens den andre presidentkandidaten som kan tenke litt videre enn dette og kan gi svar med flere enn et ord, blir beskyldt for å ikke være patriotisk.

Flagg

Foto: H. Bast

Vi er alle selvopptatte barn, det er det som ødelegger oss. Det er derfor vi slukes inn i spill (andres spill). Du trur du handler etter dine holdninger. Alt henger sammen. Norges behandling av taterne og samene er mørke kapitler i vårt lands historie. Ønsker vi ikke å behandle minoritetene bedre i dag? I Venstre sine øyne er derfor en utlending bare utlending fordi vi har tegnet grenser som ikke eksisterer. Hvis vi ikke går tilbake på innvandringspolitikken, vil folk om hundre år lese om det vi har gjort å gremmes, vi nektet folk muligheten til et verdig liv.

Fredrik Vikse

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**