Ny jernbane og vei samtidig

En felles planlegging av ny veitrasé og ny jernbanetrasé kan bidra til bedre løsninger og reduserte ulemper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Virgin Train (Pendolino), ved Coventry, 15.7.2008

Foto: Lars Jølle

Ny E6 Melhus-Støren planlegges — hvorfor ikke planlegge høyhastighetstog samtidig?

Statens vegvesen og de berørte kommunene er i gang med planleggingsarbeidet for ny E6 fra Melhus til Støren, Jernbaneverket utreder å bygge høyhastighetstog Oslo-Trondheim, og flytting av godsterminalen fra Brattøra planlegges.

I stedet for først å bestemme trasé for ny vei, deretter plassering av godsterminal og trasé for høyhastighetstog — med fare for at vi ikke ender opp med de beste løsningene for noen av utbyggingene — så er det vel nå tiden er inne for felles planlegging!

En felles planlegging av ny veitrasé og ny jernbanetrasé kan bidra til bedre løsninger og reduserte ulemper. Plassering av stasjoner, terminaler og kryssinger kan få gunstigste plassering i forhold til begge de nye traséene og kundene, og vi kan unngå eventuelle flyttinger på et senere tidspunkt. Med felles trasé på deler av strekningen blir det færre "stengsler" gjennom dalen, inngrepene i naturen kan bli mindre, og areal fra gamle veier og jernbane kan nyttes til andre gode formål. Det synes å være mange utfordringer i forbindelse med å finne egnete traséer, som forhold knytet til flomfare, vanskelige grunnforhold, jordvern, kulturlandskapet/kulturminner, støy¬forhold, barrierevirkninger og arealforbruk. Dette innebærer et omfattende utrednings- og planleggingsarbeid, og det beste må være å gjøre jobben kun én gang.

Dersom det velges et alternativ for høyhastighetstog som i stor grad vil følge dagens trasé for Dovrebanen — som Venstre foreslår i sitt utkast til stortingsvalgprogram for perioden 2009-2013 — kan en ombygging av jernbanelinjen mellom Støren og Trondheim komme i løpet av de neste ti årene. Start planleggingen av høyhastighetstog på strekningen Trondheim-Støren nå!

Lars Jølle

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**