Må til Tvedestrand for å få pass

De fem ordførerne i Gjerstad, Risør, Tvedestrand, Vegårshei og Åmli skriver i et brev til politimester Kirsten Lindeberg at de ønsker passmaskiner utplassert også utenom Tvedestrand

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Etter nyttår må alle i Østregionen i Aust Agder til Tvedestrand for å få nytt pass

Politimsteren i Agder Kisten Lindeberg har besluttet at det skal utplasseres to nye passmaskiner ved lensmannskontoret i Tvedestrand, og dermed må alle innbyggerne i østregionen kjøre til Tvedestrand for å få pass nå den nye ordningen innføres fra nyttår 2009.

I brevet skriver de fem ordførerne:

Vi viser til informasjon i media om at Tvedestrand fra nyttår 2009 blir den eneste kommunen i østfylket i Aust Agder med mulighet for å utstede pass. Ikke nok med at kommunen blir tilgodesett med en maskin, men med to! Siden denne ekstramaskinen kun er beregnet til å være i bruk om den første svikter, finner vi dette være en merkverdig prioritering fra politiets side.

At de lokale lensmannskontorene i kommunene mister muligheten til utstede pass er med på å redusere servicetilbudet til innbyggerne i de fire øvrige kommunene i regionen.

Vi tillater oss med dette å be om at politimesteren tar denne avgjørelsen opp til ny vurdering, og håper resultatet av dette blir at den ene passauomaten blir innstallert i en av kommunene, Risør, Gjerstad, Vegårshei eller Åmli.

Hvilken av disse fire kommunene som skal bli tilgodesett med tilbud om å utstede pass tar vi ikke stilling til nå, men vil gjøre dette i samråd i vårt neste ordfører/rådmannsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**