Framtidens høyfartsbanenett starter i Drammen

Norges framtidige høyfartsbanenett starter i Drammen, er budskapet fra Venstres nestleder, Ola Elvestuen, når han 17.september kommer til Drammen for å presentere førsteutkastet til Venstres nye stortingsvalgprogram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tog

Foto: A.Hovstø

Venstres nye program ønsker storstilt jernbane-modernisering med Drammen som sentrum innen 2020. Dobbeltsporet mellom Drammen og Oslo skal suppleres med dobbeltspor mellom Drammen og Skien, og reisetiden Oslo-Drammen-Kristiansand skal reduseres til maks tre timer.

Framtida

Foto: Venstre

– Sammenhengende strekninger med dobbelsporet jernbane vil gi stor gevinst for fremkommelighet og miljø, samtidig som det vil være starten på fremtidens høyfartsbanenett mellom de store byene. Drammen står helt sentralt i Venstres storstilte jernbanemodernisering, sier Elvestuen. I dag reiser rundt 5.700 personer med tog mellom Drammen og Oslo hver eneste dag. Venstres mål er at antall reisende med jernbanen skal dobles innen 2020.

Jorda

Foto: Microsoft

– Ved å gjøre jernbanen kjappere og etablere flere avganger vil vi oppnå to ting. Flere vil ønske å reise med toget, og fremkommeligheten på veiene blir bedre. Det kaller jeg god politikk, sier Elvestuen. Han understreker også viktigheten av at Drammen stasjon utvikles til et godt knutepunkt for Drammensere som vil ta toget, og at Drammen blir endestasjon for Flytoget.

I utkastet til nytt stortingsvalgprogram foreslår Venstre:
Å bygge dobbeltsporet jernbane mellom Oslo-Drammen-Skien. Reisetiden fra Oslo til endepunktene i Intercity-triangelet (Skien, Lillehammer, Halden) skal ikke være mer enn 80 minutter i 2020.
Å redusere reisetiden Oslo-Drammen-Kristiansand til maks tre timer.
Å bygge flere krysningsspor på strekninger med stort potensiale for godstrafikk. Målet er at godstrafikken skal dobles innen 2020.
Å konkurranseutlyse drift av persontransport på utvalgte jernbanestrekninger, slik det med suksess er gjort på Gjøvikbanen, og i disse konkurranseutlysingene stille krav om høyere avgangsfrekvens enn i dag, etter hvert som økt sporkapasitet muliggjør dette.
Å omdanne Jernbaneverket til et statsforetak som prioriterer og investerer forretningsmessig, og har handlefrihet til å gjennomføre store utbygginger mest mulig sammenhengende, med JBV som byggherre og utbyggingen satt ut på anbud.

Ola Elvestuen

Foto: Astrid Hals