Utbygging på Holmen må sees i sammenheng

Venstre, Krf., Frp. og Høyre i Risør ser det som svært uheldig om det arkitektoniske uttrykk, infrastruktur og tekniske innretninger osv. ved gjenoppbygging av fiskerimottaket ikke ses i sammenheng med utbyggingen på Holmen forøvrig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gjenoppbygging av fiskerihavna må sees i sammenheng med den øvrige utbygging på Holmen

Venstre, Krf., Frp, og Høyres medlemmer i Formannskap og Hovedutvalg for plan, miljø og tekniske tjenester har derfor skriftig henvendt seg til eierselskapets Fiskerihavna Risør AS v/styrets leder Reidar Grøsle med en klar anmodning om samkjøring.

Her kan du lese brevet i sin helhet
Som representanter for koalisjonens medlemmer i HU for plan, miljø og tekniske tjenester samt formannskap henvender vi oss direkte til deg som styreleder i Fiskerihavna Risør A/S, org. nr 980 638 901, postboks 158, 4951 Risør, og ber deg videreformidle denne e-post til de øvrige styrerepresentantene

Vi er informert om at Fiskerihavna Risør A/S allerede har engasjert arkitekt Einar Myraker til å tegne nytt fiskemottak på Holmen etter at anlegget for kort tid tilbake brant. Vi stiller oss undrende til at det er engasjert egen arkitekt uten at det tilsynelatende er noen kobling opp mot eierne av Holmen (Solsiden 1 A/S), som i disse dager er ved oppstart av en arkitektkonkurranse for Holmen. Det er derfor viktig at vi, som representerer dagens flertall i hovedutvalg og bystyre gir vårt syn tilkjenne overfor dere som styremedlemmer i eierselskapet for Fiskerihavna Risør A/S.

Vi forstår også det behov eierne og driverne av Risør Fiskemottak A/S har for å få et nybygg ferdigstillet før sommersesongen 2009. Det er selvsagt også svært beklagelig at fiskemottaket brant ned, men samtidig har det gitt oss mulighet til å se på alternative muligheter før vi går videre.

Vi anmoder derfor at dere, som styre for Fiskerihavna Risør A/S setter dere ned sammen med eierne av Holmen (Solsiden 1 A/S) og Risør Fiskemottak AS for for å evaluere status, behov og ikke minst drøfte ulike scenarier for fremtiden, som f.eks å selge nåværende areal til Holmenutbyggerne og benytte midlene til å kjøpe (eller leie) seg inn eller bygge opp et fremtidsrettet fiskemottak på f.eks Krana eller Buvika. Vi sier ikke at det lar seg gjøre, eller at det er dit vi vil, men bruker dette som et eksempel på at dere og brukerne må tenke helhetlig og ikke se på en kortsiktig oppbygging som ikke gir mulighet til utvikling. Det som nå skjer, med tilskyndelse av rådmann og plansjef, reduserer og kanskje umuliggjør mulighetene til å få til hotelletablering på Holmen. Det kan ikke, såvidt vi forstår, påregnes støtte fra et bystyreflertall til utvidelse av Holmen-arealet til fiskemottak gjennom tvang overfor Solsiden 1 AS (ekspropriasjon eller via reguleringsplan). Heller ikke er det ønskelig å foreta en flytting av fiskemottaket uten at Risør Fiskemottak A/S og daglig leder Yngvar Aanonsen ser seg tjent med alternativet som eventuelt kommer opp. Problemet er at slike alternativer ikke synes å være vurdert. Og selv om resultatet skulle bli at fiskemottaket blir gjenoppbygd på Holmen, som muligens er det mest realistiske, er det uheldig at arkitektonisk uttrykk, infrastruktur og tekniske innretninger osv. ikke ses i sammenheng med utbyggingen på Holmen forøvrig.

Det er vel også viktig å få på bordet en kostnadsmessig oversikt over hvilke behov selskapet har for investeringer og eller oppkapitalisering av selskapet fremover. Så langt har vel Risør kommune gitt betydelige tilskudd, uten at tilsvarende har skjedd fra alle aksjonærenes side.

Med hilsen

Koalisjonens medlemmer i Hovedutvalg for plan, miljø og tekniske tjenester og Formannskapet, som også er økonomi- og næringsutvalg.

Dag M. Eikeland (Frp), Harald A. Eriksen (H), Dag Jørgen Hveem (V), Odd Bjørn Sundsdal (Krf), Grete Hellerud (Frp), Harald Rø (Krf), Kjell MacDonald (H) og Jan Einar Henriksen (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**