Ønsker svar om Olavsfestdagene

De siste dagene har det blitt kjent at Olavsfestdagene er kommet opp i store økonomiske problemer. Dette arrangementet er blitt et viktig arrangement for Trondheim, og Venstre er bekymret for festivalens framtid. Vi har derfor gått sammen med de andre borgerlige partiene i et spørsmål til ordføreren i morgendagens formannskapsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Portrett Jon Gunnes

– Bakgrunnen for spørsmålet er et ønske om å få vite mer om årsakene til de økonomiske problemene i Olavsfestdagene, samtidig som vi ønsker å finne ut hva Trondheim kommune kan gjøre for å sikre Olavsfestdagenes fortsatte eksistens, sier kommunalråd Jon Gunnes (bildet).

Spørsmålet finner du her:

Spørsmål til ordføreren:
Olavsfestdagene er blitt et meget viktig arrangement for Trondheim. De har blant annet synliggjort Trondheim som kulturby og gitt kulturtilbud av til dels meget høy kvalitet, nådd ut til et svært bredt publikum og økt bevisstheten om byens historiske rolle og Olavsarven. Dersom Olavsfestdagene skulle forsvinne som arrangement ville det være et alvorlig tap for byen.

Det er nå blitt kjent at Olavsfestdagene er kommet opp i store økonomiske problemer, blant annet på grunn av store tap på årets arrangement. Trondheim Kommune har i høyeste grad interesser i festdagene, både som bevilgende myndighet, gjennom at vi oppnevner representant til styret og fordi arrangementet er viktig for byen og landsdelen. Vi har derfor følgende spørsmål:

Hva er årsak til økonomiske problemene i Olavsfestdagene?
Hva kan Trondheim Kommune gjøre for å sikre Olavsfestdagenes fortsatte eksistens?

Vi ber om at det legges frem informasjon om dette i formannskapet ved første anledning.

Yngve Brox, H
Kristian Dahlberg Hauge, FrP