Venstre satser på trygge veger i distriktene

Borghild Tenden (V), nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité har vært på reise i Midt-Troms og har skrevet følgende etter oppholdet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

På invitasjon fra Troms Venstre har jeg nettopp besøkt Midt-Troms, der fylkesleder Roar Sollied i løpet av to dager viste meg optimisme og utviklingsmuligheter i kommuner fra innlandet til ytre Senja.

Tenden med Haugli og Sollied i Fjellandsbyen

Vi besøkte Fjellandsbyen og Blånisselandet i Målselv, spennende prosjekter med et stort potensial for næring og turisme. Jeg fikk også en omvisning og kunnskaper om Næringshagen i Målselv før vi besøkte Viken senter i Bardu,

Tenden på Viken senter

et fantastisk tiltak, der man har gjort kloke valg når det gjelder både beliggenhet, arkitektur og driftsfilosofi. Om kvelden møtte jeg mange hyggelige Venstrefolk i forbindelse med en samling på Finnsnes hotell.

Tenden på ferrosilisiumverket Finnfjord

Neste dag besøkte vi ferrosilisiumverket i Finnfjordbotn; et lærerikt møte med en hjørnesteinsbedrift der de nå har stort fokus på mer miljøvennlig produksjon. Vi fikk senere en omvisning på Nergård AS i Senjahopen, et godt eksempel på verdiskaping i distriktene og behovet for god infrastruktur.

tenden på Nergård i Senjahopen

På retur gjennom Tranøy fikk jeg også bekreftet at svak kommuneøkonomi hemmer rehabilitering av kommunale veier, som både folk og industri er avhengig av. Takk for en lærerik reise i fantastisk natur, Roar!

Avvikle klattemetoden
Underveis traff jeg også journalister, og i Troms Folkeblad 11. september fremstilles det nærmest som om Venstre ikke vil satse på veger i distriktene! Tvert i mot, vi kommer til å satse betydelig på vei i neste års statsbudsjett. Det Venstre vil, og som regjeringspartiene ikke har tatt inn over seg, er at vi ikke bare må prioritere samferdsel, men utnytte vegmidlene bedre for å løse mange av de utfordringene vi står overfor. Problemet er at de økte bevilgningene spises opp av at man bygger etter "klattemetoden", med litt ny veg her og litt ny veg der. Klatting og mange småprosjekter gjør det dyrere å bygge. En av grunnene til at det er blitt slik er at vegprosjekter ofte brukes av politikere i valgkamp. Man igangsetter en rekke prosjekter for å gi inntrykk av at det satses tungt. Det kan fort bli en satsing på overskridelser, budsjettsprekk og stans i byggearbeidet. Vegen forblir en byggeplass og det er stor usikkerhet om når prosjektet blir ferdig. Dette har vi sett mange eksempler på. Derfor ønsker Venstre å satse på større prosjekter når det først satses. Det vil i de lange løp gi mer veg for pengene og en bedre garanti for at vegen blir ferdig i tide.

Økt trafikksikkerhet
Vi står også ovenfor store utfordringer når det gjelder trafikksikkerhet. Stortinget har i flere perioder bevilget mer penger til veg, uten å satse nok på trafikksikkerhet i vegbyggingen. Alle dødsulykkene på vegene den siste tiden er en dyster illustrasjon på dette. Derfor vil Venstre prioritere trafikksikkerhet høyere. Det må satses tyngre på bygging av midtdelere og rassikring av veger. Samtidig må man sørge for å bygge trafikksikkert når det først satses på nye prosjekter. Regjeringen ligger dessverre langt etter i satsingen på viktige trafikksikkerhetstiltak på vegnettet.

Statsbudsjettet for 2009 og Nasjonal transportplan legges frem for Stortinget denne sesjonen. Dette blir prøvesteinen på om regjeringspartiene har tatt utfordringene innen vegsektoren innover seg. Venstre har forventninger om klar politisk prioritering av vegmidlene, at man går bort fra klatting om mange småprosjekt og satser tungt på større prosjekter og trafikksikkerhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**