Nei til framtidens jernbane i dag

Alt ligger til rette for en privat og lønnsom utbygging av lyntog på utvalgte strekninger i Norge. Dessverre ser samferdselsministeren snevert på dette og avviser slike løsninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Samferdselsministeren sier det ikke er aktuelt med lyntog i Norge på minst ti år. Slik blir det når allergien mot private løsninger får lov til å bestemme. Selvsagt er det viktig å prioritere utbygging av dobbeltspor, spesielt på Østfoldbanen og i trekanten Halden, Skien, Lillehammer slik Venstre foreslår. Men det trenger ikke stå i veien for å bygge lyntog, eksempelvis mellom Oslo og Bergen.

Utredninger viser at lyntog fra Oslo til Bergen og til Trondheim vil være lønnsomt. Private interessenter er villige til å satse på dette fordi slike løsninger vil konkurrere med fly på strekningene. Samtidig vil de da også være mer miljøvennlige.

Jernbaneverket bygger nå et 1000 m langt vekslingsspor ved Eiterstraum/Eiteråga 17 km sør for Mosjøe

Foto: E. Kantun 20©05.

En regjering som har allergi mot private løsninger ser så klart ikke slike utviklingsmuligheter. Da får vi klare oss med det vi har og la gode miljøvennlige og private løsninger ligge i bero.

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre