Behov for ny studentboligpolitikk

-Regjeringen har mislyktes fullstendig med studentboligpolitikken. De har hatt tre år på å forsøke å nå sine egne løfter om 1000 nye boliger årlig uten å være i nærheten. Det er ingenting som tyder på at dette endrer seg nå, sier Venstres Helge Solum Larsen. Han etterlyser ny statlig politikk på området og åpner for kreativitet lokalt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Solum Larsen er nestleder i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger og sentralstyremedlem i Venstre.

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

-Venstre vil gå offensivt til verks og endre systemene for bygging av studentboliger for å møte etterspørselen, og for å gjøre boligsituasjonen for studenter betraktelig lysere i årene som kommer. Kostnadsrammen for studentboliger er ikke lenger hensiktsmessig, særlig i en storby som Stavanger, og bør derfor oppheves. I stedet må vi sette inn Husbanken som kvalitetssikrer i studentboligprosjekter. Dessuten bør snarlig boligtilskuddet per hybelenhet heves til 300 000 kroner samtidig som det sørges for årlig indeksregulering. Jeg er klar over at dette vil øke byggekostnadene, men det er viktig å huske at det samtidig øker studentboligenes levetid, vedlikeholdskostnadene går ned og boligene vil bli mer tilgjengelige, sier Solum Larsen.

-Det er fullt mulig å også bygge midlertidige boliger til studenter, dersom områdene som brukes ligger til rette for det. Det helt klart være enklest dersom områdene man ønsker å bruke allerede er ferdig regulert. Slike områder finnes det flere av, nærmest sentrum er Urban Sjøfront. I dette området tror jeg det kunne være mulig å få til slike løsninger fort. Hva som har skjedd i saken til Uniteam som det fortelles om i Rogalands Avis vil jeg forespørre administrasjonen i byutvikling om ved første anledning.

-Det er imidlertid viktigere enn noengang å sikre økt bygging av permanente boliger.
Fra 2008 og drøyt ti år fram i tid vil antall unge mellom 20 og 30 år øke markert i antall — på landsbasis med nesten 20 prosent. Dette tilsvarer mer enn 100 000 individer (fra 565000 i 2007 til over 670000 i 2018).
Stjernø-utvalget, som nylig la fram sin utredning om framtida for høyere utdanning, er opptatt av det økende antallet ungdom de kommende årene. Hvis vi antar at ungdommen i tida framover vil ha samme studietilbøyelighet som i dag, anslår Stjernø-utvalget at antall studenter i høyere utdanning vil øke fra omtrent 207000 i 2005 til nesten 250000 i 2015. Stjernø-utvalget slår derfor fast at denne utviklingen vil kunne skape et betydelig press på en rekke utdanningsinstitusjoner — ikke minst de som er lokalisert i de større byene, som Stavanger.
I sine beregninger for aldersgruppen 21-27 år fram til 2014, hevder Norsk institutt for by og regionforskning (NIBR) at de store byene i Norge vil stort sett få en «ungdomsvekst» på langt over 20 %.

-Regjeringen ser ikke ut til å ta realitetene inn over seg.
I svar på et skriftlig spørsmål fra Venstres stortingsrepresentant Trine Skei Grande før sommeren sa statsråd Magnhild Meltveit Kleppa at hun ikke er bekymret for antallet boliger til ungdom og studenter, men mer bekymret for boliger til eldre. Les her >>

Tiltakene som Venstre foreslår er:
Oppheve kostnadsrammen for studentboliger og sette inn Husbanken som kvalitetssikrer i studentboligprosjekter.
Heve tilskuddet per hybelenhet til 300 000 kroner og sørge for årlig indeksregulering av dette.
At staten, gjennom sine eiendomsbesittere Statsbygg, Entra og ROM Eiendom blir mer aktive forvaltere og bidrar til variert boligutbygging og samarbeid med lokale myndigheter for å realisere studentboliger. Disse statlig eide aktørene tar minimalt samfunnsansvar lokalt – og vi har eksempler på at disse er mer råe som eiendomsutviklere enn de private.

-Dette er nødvendig for å få en tilvekst på over 1000 studentboliger i året i Norge. Dersom staten hadde bedret systemene for bygging av studentboliger kunne vi ha foretatt en dugnad med mønster fra barnehagebyggingen og fått permanente gode løsninger raskt.

Solum Larsen advarer mot forslaget Erlend Jordal har satt fram om å bruke penger fra Universitetsfondet til å bygge studentboliger.
-Til det er fondet alt for lite. Fondet må benyttes til innhold, kvalitet og kompetanse. Vi må endre den statlige politikken på området – ikke overta finansieringen fordi staten ikke gjør jobben.

-Ellers er det kjekt at Samskibnaden prøver ut nye modeller for å få tilgang til boliger på privatmarkedet. Jeg foreslo før sommeren at samskibnaden etablererte en versjon for portalen i Tromsø, se her >>
-Jeg tror det er mange flere private enheter som kunne vært gjort tilgjengelige for studenter, sier Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**