Økonomiplanbehandling

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Økonomiplan 2009-2012

Ordfører!

I sommer fikk jeg et brev fra KLP. «Du er blitt millionær!» sto det i dette brevet. Hele 9 millioner norske kroner kunne jeg heve på vegne av Vefsn Kommune. Jeg hadde egentlig tenkt å ta med meg denne sjekken, men i det store papirkaoset hjemme, som skyldes stort sett mitt politiske engasjementet, forsvant denne sjekken inne i en av de store bunkene med kopier, slik at jeg ikke kan heve den i dette møte i dag. I økonomiplanen er millionene like vekk som denne sjekken. Jeg fikk forøvrig en til slik sjekk for Fylkeskommunen med et langt større beløp. Får se om jeg finner den i Bodø. Jeg har nok eierne av disse pengene, de kommunalt ansatte, med meg, når jeg lurer på hvor millionene har tatt veien. En ting er jeg imidlertid sikker på. Det er de ansattes penger. Det er ikke penger vi politikere kan bruke på overskridelser på kaianlegg og bryggedans.

Å arbeide med økonomiplanen stiller store prioriteringskrav til oss politikere. Det blir ikke lettere med årene selv om Vefsn Kommune har en relativt sunn økonomi. Mange gode ideer må vike for viktige kommunale oppgaver. I vår politiske økonomiplandebatt beveger vi mikroskopiske summer i forhold til et samlet kommunebudsjett og dette gir for så vidt en forutsigbarhet og trygghet for befolkning og kommunalt ansatte.

I følge rådmann har Vefsn Kommune hatt en vekst i skatt og rammetilskudd på hele 11,3 % fra 2005 til 2006, dette oppveide for dårlige år tidligere. Fra 2007 har ikke veksten i de frie inntektene vokst i takt med prisstigningen. Dette skyldes både befolkningsutviklingen i Vefsn, og en innstramming i kommunesektorens inntekter.

Lønnsbudsjettene er økt med 1,3 % fra 2008 til 2009. Dette for å kompensere for det lønnsoppgjøret i 2008 som ikke er innarbeidet i rammene for 2008. 1,3 % utgjør en merutgift for Vefsn kommune på ca 6,2 mill. I kommuneøkonomiproposisjonen våren 2008 har kommunesektoren fått kompensert kun 2,9 mill kroner av merutgiften.

Innbyggertallet i Vefsn ble redusert med 147 innbyggere fra 2007 til 2008.
Rådmann har satt opp en tabell over
Redusert skatt og rammetilskudd pga befolkningsnedgang m.v.
5,9 mill kroner
Redusert momskompensasjon pga. reduserte investeringer m.v
4,0 mill kroner
Manglende kompensasjon for lønnsoppgjøret 2008
3,3 mill kroner
Underdekning som tas med til 2009
13,2 mill kroner

I dag vet vi at vi får omtrent samme antall flyktninger som fraflyttere og det ville ligge nært å plusse på det reduserte rammetilskuddet, men imidlertid er beløpene enda for usikkre til å kunne tas med i økonomiplanen. Dette vil Venstre komme tilbake til i budsjettarbeidet.
Før jeg kommenterer enkelttall fra Venstres forslag har jeg lyst å komme med noen generelle refleksjoner over driften i Vefsn Kommune.

Punkt 1
Den overbeskyttende kommunale tilretteleggingen for næringsvirksomhet har etter min mening ført til at næringslivets egenaktivitet er passivisert. Det kreves og kreves. Næringsarbeid skal helst være gratis for næringsdrivende. En kommune er avhengig av samspillet mellom det offentlige og det private. Samarbeid er avhengig av to parter ellers er det ikke samarbeid. Hvert barn vet at en venn som bare utnytter den andre vennen ikke er noen venn. Det jeg mener er at en kommune ikke er næringsfientlig når den stiller krav til næringslivet. Det betyr også at det må gis rom for at næringslivet skal blomstre. Helst av egeninnsats. Tilrettelegging betyr ikke at kommunen skal betale alt.

Jeg har spurt meg hvordan det er mulig å overskride et byggeprosjekt med 100% . Hvor er havnestyret? Hvor er MON styret? Kan det være en sammenheng at styremøtene er lukket og at det er de samme personene som sitter i begge styrene at offentligheten ikke har hørt om det eller er det det avisens fravær i politikken? Jeg husker at rådmann, daværende skolesjef Magne Pettersen risikerte jobben for å garantere at Kippermoskolen ikke skulle bli en krone dyrere. Jeg skulle se kommunestyrets ansikter hvis kulturskolerektor Jan Erik Lund hadde engasjert Oslofilharmonien og overskredet budsjettene sine med 100 000 kroner. Jeg tror ikke at kommunestyret hadde godtatt forklaringen «men det ble en sabla god konsert».
20 millioner overskridelse kjære kolleger! Det er mye penger det.

Punkt 2
IT satsingen i skolen har etter min mening gått så rask at det delvis er bortkastete penger. Vi har ikke nok eksperter som kan vedlikeholde den store datamengden og det er enklere å kaste PC er enn å rense harddisken. IT satsingen ellers burde dessuten føre til betraktelige tidsbesparelser og dermed romsligere økonomi. Jeg noterer meg at de budsjettmessige resultatene uteblir.

Punkt 3
Jeg er ikke så sikker på om vi politikere ser sammenheng mellom våre kommuneplaner, satsingsområder og økonomiplanen. Eksempelvis sitter oppvekstutvalget på mange møter for å lage den nye oppvekstplanen Vi skal satse på skolen. Det nytter ikke å prate om at vi vil ha bedre skoleresultater, det kreves handling. Det er personene bak læringen som betyr noe. Følger vi våre fagpersoners anbefalinger? Når politikere dikterer læreplanen går det galt. Lærerne skal se den enkelte elev. Hver elev er unik. Ser vi den enkelte læreren? Hver lærer er unik.
Jeg har mistet motivasjonen for å sitte i utvalget fordi diskusjonene virker som et tidsfordriv når vi ikke følger opp våre vedtak.

Punkt 4
Man trenger ikke å være sosialist for å forstå at vi har nådd et tak av hva vi kan kreve i kulturskolekontingent. Vår fremtidige kulturskole vil være en klassedelt skole og vi nærmer oss borgerskapets gamle dager. Det er sterke krefter som ønsker heldagsskole. Dermed vil våre kulturskolebarn ha sin individuelle undervisning inntil kl. 22.00 om kveldene. Jeg håper at det finnes noen gamle frøkener som kan ta seg av disse unge talentene. Du skal ikke ha familie hvis du er kulturskolelærer med en slik arbeidstid.

Punkt 5
I Vefsn Kommune skjer det en del ansettelser som ikke er utlyst. Senest stilling som flyplasskoordinator. Disse stillingen faller fra lys himmel. Plutselig er de der og personene er utvalgt. Hvordan kan dette skje i en åpenhetskommune? Dette burde ikke befolkningen finne seg i. Like muligheter for alle. Det må være en sjanse til å søke en stilling. Jeg vil komme tilbake til dette. Dette kaller jeg kokelig- monkepolitikk.

Jeg vil nå kommentere Venstres forslag til økonomiplan:

For oss er aktivt tjenesteyting overordnet.
Venstre har over flere år sagt at vi vil slå sammen omsorgsdistrikt nord og sør. Vi ønsker et svar hvorfor dette ikke blir utredet. Vi har tatt kutt i MON og Helgeland Regionråd og i administrasjon.
Vi ønsker ikke å subsidere kinodriften og mener at reisevirksomheten må tilpasses kinoens drift.

Dette, tilsammen med rådmannens beregnede overskuddet har frigjort 3,59 mill kroner som vi har brukt på Venstres omprioriteringer. Miljøvernleder, Musikkterapeut, billedkunsttilbud i kulturskolen. Vi ønsker ingen redusksjoner i barnehagene, fortsatt leirskole, vi mener at vi trenger større lærertetthet elv om det er færre barn i skolepliktig alder og 20 % koorinatorstilling for den kulturelle skolesekken. Vi har laget en plan som må settes i verk. Vi har ikke funnet plass til en hel stilling i Termik, men starter med en halv, vi følger opp psykiatriplanen med psykologstilling. Vi mener at vi trenger større lærertetthet selv om elevtallene går ned. Og vi vil gi mer penger til lag og foreninger. Vi mener også at kommunen har et særlig ansvar som gjelder deltidsproblematikken og ønsker en forsterket innsats der, likeså omsorgslønn.

Vi mener at kommunen må gjøre noen viktige investeringer utover rådmannens forslag.
Varmesøkende kamera, planlegging av Grytågavei, Nærmiljøanlegg på Ungdomslokalet, bassengduk og scenetrekk står på denne listen.
Kulturhuset råtner på rot hvis vi ikke snart griper inn. Ved riktig vindretning og kuling står bøttene klare i kulturskolen, det er korrossjonsskader i veggene. Bygget kan ikke vente stort lenger for da er det ikke et kulturhus lenger, men en fjøs.
Vi ønsker at kommunen kjøper Skjervgata 1.

[bTil slutt vil jeg redegjøre for Venstres 6 verbalforslag.

Grønn eiendomsskatt
Venstre vil påskjønne miljøbevisste innbyggere ved å redusere eiendomsskatten deres.
Venstre er ikke for eiendomsskatt — men at når en kommune først har valgt å kreve den inn, bør kommunen samtidig kunne bruke den som et effektivt miljøpolitisk virkemiddel.
Vi vil fremme et forslag om at Vefsn Kommune utreder rettningslinjer for en “grønn” eiendomsskatt som stimulerer innbyggerne til å redusere sin egen forurensning. Dette betyr at det er graden av miljøvennlighet hos grunneieren som må bestemme nivået på eiendomsskatten, og ikke verdien på eiendommen alene. Venstre mener at det skal lønne seg å velge miljøvennlige bo- og næringsalternativer dersom man bor i en kommune som har innført den omstridte skatten.
At næringseiendommer også bli skattelagt på samme måten som privateiendommer anser vi i Venstre som rettferdig. eiendommer med egen miljøplan, system for kompostering, kildesortering og miljøvennlig oppvarming faktisk bør kunne slippe eiendomsskatten fullstendig.
Venstre mener at kommunene på denne måten kan samarbeide konstruktivt med borgerne om å arbeide for et mer miljøvennlig lokalsamfunn.

Sjøgata
Vefsn kommune burde arbeide aktivt for å redusere biltrafikken i Mosjøen sentrum. Biler som kjører inn i Mosjøen sentrum burde ha spesialtillatelse for å kjøre der. Kommunen greier ikke å håndheve gjennomkjøringsforbud i Sjøgata. Kanskje skulle Venstre ha lagt frem forslag for bomstasjon for innkjøring i Sjøgata ved den museale bensinstasjonen. Bomavgiften vil med sikkerhet redusere trafikkbelastningen for beboerne i Norges lengste trehusbebyggelse.
Men vi har kommet på et annet forslag. Vi mener at innføring av spesialtillatelse for kjøring i Mosjøen sentrum kan være verd et forsøk for å redusere bilbruken i byen.

Kinoplassen
Kinoplassen har i mange år ventet på opprustning. For å komme i gang med arbeidet kreves det en omregulering av arealet. Vi burde ta en beslutning nå. Fylkeskommunen har vært en viktig støttespiller og bidragsyter når det gjelder Vefsns park og torganlegg. Arbeidet må komme i gang.

Kulturfond
Vefsn kommune mangler et kulturfond. Vi mangler penger til stipend for unge kunstnere under 20 år, lag og foreninger, vi har ikke råd å engasjere store kunstnere eller orkester til Mosjøen. Venstre foreslår opprettelse av et Kulturfond der 5% av det årsoverskuddet blir avsatt.

Musikkterapeut
Dette er et verbalforslag som Venstre kommer å fremme så lenge til Vefsn Kommunestyre gir sin tilslutning, eller så lenge jeg sitter i Kommunestyret. Musikkterapeutyrket er så verdifull at jeg mener at Vefsn Kommune burde gi den en sjanse. Kulturskolen har en ansatt med topp kompetanse på dette feltet. Vedkommende reiser på store verdenskongresser og burde bli invitert av Formannskapet for å gi en liten introduksjon i faget.

Helgelandsstipendiat
Vi har fått Galeria. Vi begynner å satse på billedkunst. Vi burde kan gjøre mer. Vefsn Kommune burde ta initiativet overfor våre nabokommuner til å etablere en «Helgelandsstipendiat». Stipendiaten kan være en kunstner som bosetter seg på Helgeland i en periode, arbeide kunstnerisk og har utstilling i slutten av sitt opphold her. Helgelandsstipendiatideen er tatt etter mønster fra Namdalsstipendiaten, der denne ordningen har vært en stor suksess i 25 år.

Takk for oppmerksomheten.

Franziska Wika