Venstre spør kulturministeren om støtte til Humorfestivalen

Etter å ha latt seg informere av ledelsen av humorfestivalen i Stavanger, stiller Venstre spørsmål til kulturministeren om den manglende statlige støtte og annerkjennelse av festivalen. Den Store Norske Humorfestivalen har som målsetting å arrangere en årlig internasjonal humorfestival på høyt kunstnerisk nivå i Stavanger.
Stortingsrepresentant Gunnar Kvassheim spør nå om støtte til Humorfestivalen over statsbudsjettet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Foto: Rune Kongsro

Den Store Norske Humorfestivalen er den største humorfestivalen i Norge og den eneste festivalen for scenekunst i Stavanger.
Det var en Venstredelegasjon bestående av Venstres nestleder og medlem av kulturkomiteen på Stortinget, Trine Skei Grande, Stavangerpolitikerne Helge Solum Larsen og Per A. Thorbjørnsen som møtte ledelsen av Humorfestivalen sammen med Kvassheim. De lot seg orientere om festivalens drift gjennom årene siden starten i 1992 og visjonene for årene som kommer.

Dette er spørsmålet Gunnar Kvassheim har rettet til ministeren:

Spørsmål:

Vil statsråden medvirke til at Den Store Norske Humorfestivalen kan få støtte over statsbudsjettet og dermed også bidra til økt anerkjennelse av det komiske som kunstform?

Begrunnelse:
Den Store Norske Humorfestivalen er Norges største og eldste festival for komisk scenekunst. Festivalen har imidlertid ikke lykkes med å få festivalstøtte gjennom Norsk Kulturråd. Dagens regelverk gjør at den komiske scenekunst ikke vurderes som støtteberettiget. Regelverket framstår som for dårlig tilpasset nytenkning og bredden i scenekunsten. Det synes derfor å være et åpenbart behov for å endre regelverket slik at det bedre kan fange opp søkere som faller mellom ulike "stoler".
Ettersom Den Store Norske, som viser fram komisk scenekunst i verdensklasse, ikke får gjennomslag hos Kulturrådet kan alternativet være å støtte over statsbudsjettet,, slik en rekke andre festivaler får. Festivalen mottar i overkant av 300.000 kroner per år fra Stavanger kommune. Et statlig støttebeløp vil ha stor betydning som supplement til den kommunale støtten. I tillegg vil statlig støtte ha stor betydning for festivalen gjennom den anerkjennelsen den vil representere.

Ler mer om Humorfestivalen her >>

Les mer i Aftenbladet her >>