Velkommen til Norge!

Når vi har sagt at et menneske trenger beskyttelse eller av humanitære grunner skal få bo i Norge, da må vi også gi dem rett til å få sin familie hit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det gir våre nye landsmenn bedre mulighet til å integreres i samfunnet, motivere seg for arbeid og utdanning, tilpasse seg og trives. Det er en menneskerett å søke asyl. Asylsøknaden bør raskt behandles, men vi kan ikke straffe de som har fått opphold med å hindre familiegjenforening, i håp om at det begrenser nye asylsøkere. Millioner av mennesker er på flukt, blant annet fra krig i Afghanistan og Irak.
90% havner i fattige og overbefolkede naboland. At mange ser Norge som et godt land å komme til med god plass og høy velstand, bør vi være både glad og ydmyk for.

Jorda

Foto: Microsoft

Brudd på liberale menneskerettigheter

Retten til et familieliv er grunnleggende i et liberalt demokrati. Det å leve sammen med sin familie er grunnleggende for de fleste. Å bli gjenforent med sin nærmeste familie etter at en selv har fått opphold i Norge, skal ikke mistenkeliggjøres. I utgangspunktet må familiegjenforening derfor i stor grad tillates, både av humane grunner og av hensyn til integrering. Venstre kan ikke gi enkelte innbyggere som har fått lovlig opphold i Norge en større rett enn andre til å bli gjenforent med ektefelle og barn. Familiegjenforening søker man etter at en har fått opphold i landet, og vil ha liten påvirkning på antall asylsøkere.
Tar vi på oss ansvar for barn og gir dem opphold i landet, så må det være en selvfølge at de får mulighet til skolegang og utdanning slik at de som voksne kan klare seg selv, og ikke sende dem ut av landet bare fordi de er blitt 18 år.

Innstramming

Det mest effektive virkemiddel for å redusere tilstrømmingen er å sørge for raskere saksbehandling og raskere retur for de som ikke har rett til opphold. Videre må stat og kommune samordne økonomi og ressurser slik at asylsøkere ikke blir offer for en ordkrig og ansvarsfraskrivelse mellom stat og kommune, men en human og rettferdig innsats i asylperioden.

Rødgrønn dissens

Det er med undring vi ser at det er SV som tar dissens til regjeringens politikk. Slik vi leser og forstår regjeringserklæringen burde det vært AP og Sp, mens SV faktisk står fast på Soria Moria slik den blir forstått av de fleste. I denne saken mener vi det er SV som kommer ut med æren i behold.

Av Berit Woie Berg, leder Nordland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**