Bompenge-nei i Sandnes er en utfordring for hele storbyområdet

-Vedtaket om nei til økte bompenger i Sandnes gjør det nødvendig å stanse opp å tenke seg om, sier Venstres Helge Solum Larsen. Han er byutviklingspolitiker i Stavanger og fylkesleder i Rogaland Venstre. -Det må være et helt åpent spørsmål om det bare kan vedtas en økt bompengesats når det er flertall mot i flere av kommunene som deltar i transportsamarbeidet. Solum Larsen frykter også hva dette vil bety for samarbeidet i Jærenpakke 2 som skal innholde bybanen. -At staten skal komme inn å totalfinansiere alle prosjekter i Sør-Rogaland er helt urealitisk, mener han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bygges ikke?

Med dette vedtaket mangler det over 800 millioner for å få fullført prosjekter i Jærenpakken 1:
Kostnadsøkning Rv510 Solasplitten: 50 mill.
Kollektivfelt Rv44 og Rv509: 370 mill.
Kryssutbedring Rv510 vest i Sømmevågen: 140 mill.
Rv505 Foss-Eikeland bru: 50 mill.
Rv505 Tverrforbindelse til ny Rv44 (over godsterminalen): 150 mill.
Gang-/sykkelveger, trafikksikkerhets- og miljøtiltak: 50 mill.
Det er kommunene og etatene i fellesskap som har laget prioriteringslister for aktuelle prosjekter.

Kollektivprosjektene viktigst
Kollektivfeltprosjektene vil være viktige for å sikre busskollektivtrafikken nødvendig framkommelighet og konkurransekraft. Traseene på Rv44 vil også være framtidige bybanetraseer. De aktuelle utbyggingsstrekninger er på Rv44 Hillevåg-Vaulen og gjennom Forus samt på Rv509 fra Regimentvegen mot Sunde. Midlene er fordelt med 270 mill. kr. på Rv44 og 100 mill. kr. på Rv509.
-Dette er å regne som akutte prosjekter. Dersom vi ikke klarer å sikre fremkommeligheten for bussen nå, vil det heller ikke være mulig å løfte trafikk over fra bil til kollektiv. Det vil igjen sørge for at hele veisystemet på Nord-Jæren tetter seg til. Nye regionale prosjekter som vil lede mer biltrafikk inn og øke belastningen i storbyområdet kan da absolutt ikke komme på tale.

Urealistisk rop på staten

Ideen om at staten skal komme å ta regningen ser Solum Larsen på som helt urealistisk. – Jeg tror vi må forvente spleiselag innen samferdselspolitikken også i årene som kommer. Vi må forholde oss til at det er nødvendig med ekstraordinær finansiering dersom vi har ambisjoner om å få gjort ting.
Solum Larsen lurer på om flere har begynt å saldere lokale samferdselsprosjekter med valgresultatet neste høst. – Selv ikke en ren Frp-regjering vil kunne innfri alle de forventingene som finnes i samferdselpolitkken. Og de kollektive utfordringene i byene vet vi jo at Frp heller ikke vil ta innover seg. At Høyrepolitikere slutter å ta lokalt ansvar er ikke et godt tegn.

Drivstoffavgift løsningen?

-En lokal drivstoffavgift bør nå for alvor vurderes, sier Solum Larsen. -Den negative holdningen til bompengene har en del av sitt utspring i bommenes plassering. Ved å lete fram en ordning som den Trondheim har søkt samferdselsdepartentet om, kan det bli bedre balanse i innkrevingsystemet, mer rettferdighet om man vil.
Venstre i Stavanger har allerede lagt på bordet et forslag som å vurdere drivstoffavgift. -Om dette vil være mulig og dermed redde transportsamarbeidet på Jæren avhenger da av samferdselsdepartementet svar til Trondheim kommune, sier Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**