Ap fører en inhuman asylpolitikk

Vi i Venstre reagerer med vantro på Ap’s harde innstramming i flyktningpolitikken. “Dersom vi fører en asyl- og flyktningpolitikk uten legitimitet i folket, legger vi alt åpent for Frp” sier statssekretær Libe Rieber-Mohn (Ap) i Arbeids- og inkluderingsdepartementet til Kommunal Rapport 8.9.08. Hun kunne like gjerne ha sagt: “Dersom vi ikke fører en asyl- og flyktningpolitikk lik den Frp står for, legger vi alt åpent for Frp”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ap tenker på valget om et år, det gjelder å knekke Frp-koden. Det er tydelig at svaret er funnet. Det er å føre en politikk mest mulig lik den Frp står for. Blant Stoltenbergs 13 innstrammingspunkter finner vi:

– ikke gjør som FNs flyktningkommissær sier (se pkt 7, 3 og også 1)
– ikke la flyktninger som har fått opphold få se sine familier før det har gått minst fire år (se pkt 5)
– send flyktninger fra krigsområder tilbake dersom det er andre deler av landet som ikke er i krig (se pkt 2)
– send 16 – 18 åringer ut av landet så fort som mulig (se pkt 6)

Hvis asylpolitikken utvikler seg til å bli en valgkampsak, så vil vi tydeligere få se to fronter. På den ene siden Venstre, Krf, SV og kanskje Sp, støttet av Kirken og de humanistiske organisasjoner, som kjemper for menneskeverdet og humanismen. På den andre siden Ap og Frp i en skjønn forening, i kamp for oss selv først, deretter oss selv. Høyre finner vi virrende et eller annet sted, litt rundt omkring, kanskje snakker om budsjetter og administrasjon?

Vi som stemmer Venstre vil aldri slå oss til ro og nyte vår egen rikdom og velferd så lenge det finnes krig, nød og undertrykking i verden. Vi vil være med og ta vår del av ansvaret for å gi mennesker i nød et håp om et bedre liv. Saken er så enkelt som dette: Dersom en politisk flyktning får et trygt opphold i Norge, så skal han også få lov til å ta med seg sin kone, uten å måtte vente i fire år.

Geir Stave
Leder i Buskerud Venstre