Gamle Møglestu

I sin leder tirsdag 2. sept. ber Lillesands-Posten Venstre komme med konkrete forslag for å realisere ideen om Gamle Møglestu som ei kulturell storstue. Vi benytter gjerne denne anledningen til å gi en statusrapport.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gamle Møglestu gård

Foto: Hans Botnen Eide

Varaordfører har sammen med tjenestesjef og representanter for kulturetaten holdt to møter med interesserte lag/foreninger og den kommunale kulturskolen, først for å lodde stemningen og få tilbakemelding vedr. interessen, og så for å drøfte rombruk og lagenes oppgaver og ansvar knyttet til evt. leie. Et forslag til avtale ble også presentert for de interesserte, med spørsmål om kommentarer.

Status per dato er at
– Kulturskolen vil ta i bruk det meste av andre etasje i Uthuset
– Lillesand Husflidslag vil få hånd om 1. etasje i det samme bygget
– 10 — 12 lag og foreninger vil disponere rom i Gamlebygget, i tråd med innmeldt behov
– Flere av disse foreningene har lovt betydelig dugnadsinnsats i tilknytning til en leieavtale

Etter det andre møtet med brukerne har det vært flere møter i administrasjonen for å tilrettelegge bruken. Senest mandag 1. sept møtte ordfører og varaordfører to fra kulturetaten, tre fra Eiendomsavdeling og rektor ved Kulturskolen for å planlegge veien videre.

Det er mange utfordringer knyttet til bruken, spesielt spørsmål om brannsikring, omlegging av låssystemet, nødvendige reparasjoner og oppussing, som i Gamlebygget og utvendig på Uthuset må godkjennes av kulturvernmyndighetene.

Etter vårt syn har Kulturavdelingen og Eiendomsavdelingen gjort et meget grundig og godt arbeid så langt for å få tatt bygningene i bruk. Men dessverre er det mye som må på plass først, og dette har tatt/tar lengre tid enn vi hadde håpet. Imidlertid må vi, for eksempel, avfinne oss med at kommunen selvsagt ikke kan leie ut til noen uten at brannsikringen er i henhold til forskriftene.

Konklusjonen på møtet mandag var at Uthuset nå prioriteres mht nødvendige tiltak. Med utgangspunkt i de midlene som er avsatt til bruk på Gamle Møglestu i 2008, skulle mye kunne skje slik at dette bygget kan tas i bruk om ikke altfor lenge. Parallelt arbeides det med å få godkjenning for nødvendige endringer i Gamlebygget, og med å skaffe nøyaktig oversikt over økonomiske minimumsbehov vedr. oppussing, drift osv. for å innarbeide dette i budsjettet for 2009.

Fra Venstres side håper vi på bredest mulig politisk støtte til satsing på Gamle Møglestu, slik at den viktige kulturskolen vår får langt bedre arbeidsforhold enn de hittil har hatt, og at de mange ildsjelene i lag og foreninger opplever at kommunen virkelig gir dem utviklingsmuligheter på de områdene de brenner for.

Tor Audun Danielsen, varaordfører (V)
Jens Olai Justvik, bystyremedlem (V)
Petter Toldnæs, lokallagsleder (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**