Venstre vil ha storsatsing på jernbane

Et sentralt punkt i Venstres nye forslag til stortingsvalgsprogram er et krav om en målrettet opprusting av jernbanenettet. – Dette betyr at vi kan få en reisetid med tog mellom Oslo og Trondheim på 4 timer innen 2020, noe som er svært positiv for vår region, sier nestleder i Sør-Trøndelag Venstre og varamedlem til programkomiteen, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jernbane, tog, skinner

Til grunn for programkomiteens storsatsing på jernbane ligger tre grunnleggende hensyn: Økt verdiskaping for næringslivet, god mobilitet for hele befolkningen og et miljøtilpasset, utslippsfritt samfunn. Kun en samferdselspolitikk som fører samfunnet i retning alle tre mål på samme tid: Verdiskaping, mobilitet og nullutslipp — er forenlig med Venstres visjon om et liberalt, miljøtilpasset framtidssamfunn.
– En jernbane med større kapasitet og som er tilrettelagt for høye hastigheter vil oppfylle alle disse hensynene, sier Melby. – Og for Trondheim som by og for Trøndelag som region vil en reisetid til Oslo på 4 timer gi et kraftig løft for både næringsliv og enkeltpersoner.

Programmet i sin helhet finner du på Venstres nettsider ved å klikke her. Utkastet sendes nå til behandling i partiet og frist for å komme med endringsforslag til dette utkastet er satt til 1. november 2008. Sør-Trøndelag Venstre oppfordrer alle lokallag til å arbeide med programmet og sende inn sine forslag.

Programkomiteen legger fram sitt 2. utkast 10. desember 2009, basert på utkastet og endringsforslagene som kommer inn i denne høringsrunden. Endelig program skal vedtas på Venstre landsmøte i april 2009.

Under finner du avsnittet om jernbane i sin helhet:

Jernbane for framtiden
Dagens jernbanenett er utdatert og preget av et stort etterslep. Venstre mener tiden er inne for en storstilt modernisering av jernbanen. Venstres mål er å doble godstransporten med jernbane innen 2020, og persontransporten innen 2020. Det krever både en målrettet opprusting av jernbanenettet og en kraftig modernisering av organiseringen i jernbanesektoren.

All trafikkvekst i og mellom de største byene bør i framtiden skje med jernbane og kollektivtrafikk, ikke med økt biltrafikk. Da må jernbanen bygges ut. Venstre vil at denne utbyggingen skal skje i form av dobbeltspor tilrettelagt for høyere hastigheter enn i dag. Det vil på kort sikt gi store gevinster for framkommelighet og miljø rundt de største byene, og samtidig være starten på et framtidig nett av høyhastighetstog mellom de store byene.

Derfor vil Venstre:
– Bygge ferdig nett av dobbeltsporet jernbane tilrettelagt for høye hastigheter i Intercity-triangelet og rundt alle større byområder innen 2020. Reisetiden fra Oslo til endepunktene i Intercity-triangelet (Lillehammer, Halden, Skien) skal ikke være mer enn 80 minutter i 2020. Reisetiden Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim skal ikke være mer enn 4 timer og reisetiden Oslo-Kristiansand ikke mer enn 3
timer i 2020.
– Bygge flere krysningsspor på strekninger med stort potensiale for godstrafikk
– Konkurranseutlyse drift av persontransport på utvalgte jernbanestrekninger, slik det med suksess er gjort på Gjøvikbanen, og i disse konkurranseutlysingene stille krav om høyere avgangsfrekvens enn i dag, etter hvert som økt sporkapasitet muliggjør dette.
– Omdanne Jernbaneverket til et statsforetak som prioriterer og investerer forretningsmessig, og har handlefrihet til å gjennomføre store utbygginger mest mulig sammenhengende, med JBV som byggherre og utbyggingen satt ut på anbud.
– Konkurranseutsette investeringer, drift og vedlikehold på jernbanens infrastruktur
– Invitere Sverige til samarbeid om en felles norsk/svensk standard for utbygging
og drift av jernbane, og knytte norsk jernbane sammen med høyhastighetsnettet i
Sverige/Europa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**