Regjeringen bryter menneskerettighetene

Grunnløse asylsøkere må få raskere avslag. Det er Venstre og alle partier enige om. Det store antall grunnløse asylsøkere utfordrer hele ordningen med asyl. Regjeringen foreslår blant annet å foreta innstramminger for familiegjenforening for å begrense asylstrømmen. Det er fullstendig bomskudd og rimelig meningsløst, skriver Geir Stave, leder i Buskerud Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Å frata mennesker retten til et familieliv er brudd på liberale menneskerettigheter. Retten til et familieliv er grunnleggende i et liberalt demokrati. Det å leve sammen med sin familie er naturlig og det å bli gjenforent med sin nærmeste familie etter at en selv har fått opphold i Norge skal ikke mistenkeliggjøres. I utgangspunktet må familiegjenforening derfor i stor grad tillates, både av humane grunner og av hensyn til integrering.

Geir Stave er leder i Buskerud Venstre

Foto: Tove Kristiansen

Venstre kan aldri godta ekstra strenge regler for å få ektefelle og barn til Norge. En innføring av krav om 4 års utdanning eller arbeidserfaring vil i praksis skape et A- og B-lag mellom arbeidsinnvandrere og de som har fått opphold fordi de er forfulgt. Hvor rimelig er det at man skal kunne få familien på gjenforening dersom man er i Norge for å arbeide, men ikke hvis man flykter fra undertrykkelse og forfølgelse?

Venstre mener det er mer treffsikkert å sørge for raskere saksbehandling og raskere retur. Regjeringens forslag om mer individuell behandling også av grupper asylsøkere fra konfliktområder, vil i praksis føre til at kapasiteten i UDI blir ytterligere sprengt og ventetiden for asylsøkeren blir enda lengre. Hvis regjeringen er så opptatt av å nå jungeltelegrafen i Mogadishu, hvorfor har ikke regjeringen prioritert raskere saksbehandlingstid – slik at grunnløse asylsøkere får en raskere retur?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**