Nei til bompengene

Randaberg Venstre anbefaler overfor Rogaland fylkeskommune at bompengeringen avsluttes innen 2012. Vi mener at bomavgiften er både urettferdig og går til dårlige prosjekter. Gratis buss og bybane er gode alternativ.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


1. Hensikten med bompengene var opprinnelig veiprising: Privatbilen skulle reguleres mest mulig vekk fra rushtiden. Nå er bompengene i tillegg blitt et sinnrikt finansieringssystem — for noen små og gode (sykkel- og gangveier), men i hovedsak store og dårlige formål.

2. Samferdselspolitikken og bompenger er omgjort om til en form for svinebinding: Hvis ikke Randaberg bidrar til å øke satsene, får kommunen avslag på tilskudd fra fylket til utbyggingen av sykkel- og gangveier.

3. En åpen tverrforbindelse i Randaberg mellom Finnestadgeilen og Kvernevikveien, Håland-E39 vil være et sår i landskapet og ødelegge for etablert bruk og drift. Denne såkalte Terminaltangenten Nord i Jærpakke 2 vil føre til oppsplitting av eiendommer og press til fordel for utbygging og nedbygging. Randabergs krav er eventuell tverrforbindelse under jorda.

4. Det er heller ikke ønskelig å samle inn store beløp til et stadig større veinett for privatbilismen — blant annet inn mot Stavanger sentrum. Ryfast, Eiganestunnelen og større åpne veiutbygginger er alle sammen omstridt med tanke på miljø og klima. Støy, støv og inngrep som ødelegger landskapet er negative konsekvenser. Stavanger Aftenblad: Hans Magnar Lien 11.04.08 og Knud Knudsen 03.09.08.

5. Vi mener at gode konkurrenter til et voksende veisystem er gratis buss og bybane først. Stavanger Aftenblad: fylkesordfører Tom Tvedt 13.05.08 og SSSR-Venstre 20.05.08.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**